En av Putins største fiender, Bill Browder, deltar på Oslo Magnitsky-høring

Pressemelding   •   nov 20, 2017 07:45 CET

I dokumentaren avslører finansmannen Bill Browder sin farlige tokt for å bekjempe korrupsjon i Putins Russland, og belyser mordet på sin unge skatteadvokat, Sergej Magnitskij

Oslo Magnitsky-høringen.
22. november deltar Bill Browder på en unik, internasjonal høring ved Nobels Fredssenter i Oslo.

Tema er menneskerettighetsutfordringer i korrupte, autoritære stater. Ledende internasjonale menneskerettighetsforkjempere, journalister og eksperter vil kaste lys over noen av vår tids viktigste menneskerettighetsspørsmål, og tiltak som er nødvendige for å håndtere dem.

En av deltakerne er Bill Browder, en av Putin største fiender, som har skrevet dokumentarboken Min krig med Putin.

«Jeg må anta at det er en stor sjanse for at Putin eller andre i hans regime en dag vil få meg drept. Som alle andre, har jeg ikke noe ønske om å dø, og jeg har ingen intensjoner om å la dem drepe meg. Jeg kan ikke nevne alle sikkerhetstiltakene jeg har innført, men jeg kan nevnte ett: denne boken», skriver Bill Browder i Min krig med Putin.

Mannen bak den amerikanske Magnitsky Act
I dokumentaren avslører finansmannen sin farlige tokt for å bekjempe korrupsjon i Putins Russland, og belyser mordet på sin unge skatteadvokat, Sergej Magnitskij. Han var en del av teamet som beviste at korrupte russiske embetsmenn hadde forsynt seg av skattepengene Browders selskap hadde innbetalt, men ble beskyldt for å ha unndratt. Da Magnitskij ble fengslet og torturert til døde, gikk Bill Browder fra å være kapitalist til å bli menneskerettsaktivist. Browder er mannen bak den amerikanske Magnitsky Act, som nekter russere som er mistenkt for brudd på menneskerettighetene adgang til USA.

Aage Borchgrevink,Seniorrådgiver i Den norske Helsingforskomite,
skrev forordet til Min krig mot Putin da den i 2015 første gang ble utgitt i Norge.
Her skriver han blant annet:

Respekt. Stabilitet. Under regimets nøkkelord finnes det en annen lov. Du kan klage over korrupsjon og maktmisbruk i generelle vendinger, men den som graver i forbrytelsene til navngitte og mektige individer, må forberede seg på å betale en høy pris. Etter sin død ble Magnitskij tiltalt og dømt for skattesvik i en av de mest bisarre prosesser i europeisk rettshistorie. Dessverre var ikke raidet mot Browders selskaper enestående. Dusinvis av slike uregelmessige overtagelser skjer hvert år. Men ikke snakk om det!

Investoren som ble korrupsjonsjeger
Det liberale Russland som forsøkte å bygge demokrati på 80- og 90-tallet stemples nå offisielt som «utenlandske agenter», det vil si: spioner, forrædere, sjakaler. Den femte kolonnen. Den som påpeker at de største tyvene har politiuniform og tilhører Putins parti, sverter Russland. Etter hvert er kun de færreste villige til å utfordre den uskrevne loven i Putinistan. Det er bedre å holde hodet lavt, passe sine egne saker og håpe på det beste.

En som ikke anerkjenner denne loven er Bill Browder, milliardæren fra en familie av kjente kommunister. Investoren som ble korrupsjonsjeger, og senere leder for en menneskerettighetskampanje som antagelig har hatt større innflytelse enn alt arbeidet trauste europeiske og amerikanske menneskerettighetsgrupper som Helsingforskomiteen har utført siden Putin kom til makten.

Truet på livet og etterlyst av Russland
Bills idé var å ramme alle menneskene som var involverte i komplottet mot Magnitskij og svindelen han avslørte. Siden det ikke fantes rettferdighet i Russland, gjaldt det å bruke lover i utlandet. Basert på overveldende dokumentasjon (det viktigste er nevnt i boken) fikk Bill den amerikanske kongressen til å innføre visumnekt og frysing av midlene for tjenestemennene på den såkalte Magnitskij-listen. Denne formen for smarte sanksjoner ble senere også innført mot høytstående russiske tjenestemenn av EU i forbindelse med Ukraina-krigen. Som takk for innsatsen ble Bill truet på livet og etterlyst av Russland gjennom Interpol i forbindelse med den fabrikkerte skattesaken der den døde Magnitskij ble dømt.

I årene som har gått siden jeg traff ham første gang har jeg hørt Bill fortelle den russiske historien sin mange ganger: fra tillit og optimisme til å få selskapene sine stjålet og advokaten sin drept. Bill sier alltid at han er en tallknuser, spesialist på tolking av regnskaper, men at han samtidig er en forteller forstår man når man leser denne boken. Dessuten har Bill også en historie å fortelle. Eller kanskje mer enn en.

Avslørte den største svindelen mot den russiske stat noensinne
Dette er også en bok om Sergej Magnitskij, advokaten som insisterte på at han ikke hadde gjort noe galt ved å avsløre den største svindelen mot den russiske stat noensinne. Han gjorde bare jobben sin, akkurat som Anna Politkovskaja, i sin tid, også bare gjorde jobben sin som journalist. Og på ett plan er det også en bok om Vladimir Putin, KGB-mannen som har bygget en stat der kriminalitet gjennomsyrer både politi, rettsvesen og byråkrati.

Putin er ikke bare en faktisk person, men også en mentalitet av kynisme, korrupsjon og vaktsomhet som brer om seg, rister på hodet, ser vekk og trekker på skuldrene. Hvis alle er korrupte er ingen korrupte. Siden alle lyver, er det ingenting som er sant eller riktig. Det som på sikt kanskje er det viktigste i Bill Browders kampanje for rettferdighet for Sergej, er at den hedrer minnet om en mann som representerer et alternativ til kynismen. Vi kan velge å ikke være korrupte. Ett menneske kan gjøre en forskjell.

Høringen er organisert av Helsingforskomiteen og krever påmelding.