Moderne eventyr fra dagens India, fra forfatteren av "Slumdog millionaire"!

Pressemelding   •   sep 01, 2014 08:43 CEST

Den indiske diplomaten Vikas Swarup er nok en gang aktuell med en fargerik historie som er skreddersydd for det store lerretet. Det er som om Espen Askeladd skulle møtt Donald Trump i Dehlis støvete bakgater. Sapna Sinha blir kastet inn i sju kompromissløse tester fra «livets ABC» i jakten på drømmejobben. Underveis følger vi hennes opplevelser og til tider oppgjør med dagens mangfoldige India.

Swarups debutbok Slumdog Millionaire ble en internasjonal salgssuksess da Danny Boyle filmatiserte boken til en multi-Oscar-vinnende storfilm i 2008. Den tilfeldige lærling har også innfridd så langt. Boken gikk rett til topps på bestselgerlistene da den utkom i India i fjor. Ikke lenge etter var Bollywood-selskapet Working Title i gang med filmproduksjon. Boken er nå solgt til 18 land og kommer på norsk 8. september.

Hva ville du ha gjort hvis en styrtrik industrimagnat plutselig bestemte seg for å gjøre deg til administrerende direktør i selskapet sitt? Tidligere erfaring ikke nødvendig. Det er bare én hake: Du må bestå sju tester fra «livets ABC».

Dette tilbudet får Sapna Sinha, en helt vanlig ekspeditrise i Dehli, av en av Indias rikeste menn, Acharya. Slik begynner den mest utfordrende reisen i Sapnas liv, en reise som skal teste hennes karakter, mot og evner. Underveis møter hun en rekke uforglemmelige personer. Innsatsen er et forretningsimperium verdt ti milliarder dollar. Men er de sju testene reelle, eller spiller Acharya et annet spill … et som er drevet av en morbid fantasi?

«Et moderne eventyr … det er sterkt materiale - The Times

«Et fargerikt portrett av det indiske samfunnet tegnet med bemerkelsesverdig eleganse og vidd.»
- Sunday Telegraph

«… en spennende begynnelse og en spektakulær vri på slutten.» - Mail on Sunday

Vikas Swarup
ble født i 1963 i Allahabad i India og har studert historie, psykologi og filosofi. Siden 1986 har han arbeidet for den indiske utenrikstjenesten, og er nå stasjonert i New Dehli, der han arbeider i utenriksdepartementet. Vikas Swarup debuterte med romanen Q & A – gutten som hadde svar på alt. Filmen Slumdog Millionaire, som er basert på denne boken, innkasserte ikke mindre enn åtte Oscar-statuetter, deriblant for beste film. Swarup har også utgitt romanen Seks mistenkte.