Ny bok i Bernard Cornwells store vikingserie

Pressemelding   •   feb 05, 2016 07:30 CET

Norske tv-seere ble i fjor høst kjent med Bernard Cornwells helt Uhtred i den storslåtte BBC-serien «Det siste kongeriket». Nå foreligger Den tomme tronen, bok nr. 8 i bokserien om engelskmennenes kamp mot vikingene. «… den beste historien om Uhtred så langt», sier The Times.

England, tidlig på 900-tallet: Da kongen av Mercia dør uten å etterlate seg en rettmessig arving, er det flere som øyner muligheten til å gripe makten. Men i kampen om makten er det bare én som kan seire. Vil det bli enken etter den avdøde kongen? Hun er elsket og respektert, og har alt som kreves av en leder. Men kan de saksiske krigere akseptere en kvinne som sin leder? De interne stridighetene åpner veien for vikingene, som igjen utgjør en trussel for den unge nasjonen. Det er bare én person som kan sette en stopper for trusselen – og til slutt avgjøre Englands skjebne.

Bernard Cornwell er en mester i å kombinere grundig research med drivende fortellerkunst. Det har gjort ham til en av verdens mest populære forfattere av historiske romaner, og bøkene hans ligger på bestselgerlistene verden over.

«Hvis det finnes en trone for denne spesielle type muskuløs fiksjon, sitter Cornwell trygt på den. Og han kommer ikke til å rikke seg, hvis vi skal dømme etter denne boken.» - The Times

«Finnes det noe sted en fan av historiske romaner som ennå ikke har lest Cornwell? Hvis det er tilfelle, få dem til å lese denne serien, og de vil gullforgylle deg.» - Library Journal

«Cornwells bokserie om Uhtred burde utstyres med en advarsel, da den kan oppleves som sterkt vanedannende.» - Adresseavisen

Bernard Cornwell kalles gjerne den historiske romanens mester og har en lang og imponerende forfatterkarriere bak seg, med mer enn 20 millioner eksemplarer solgte bøker. I Norge har han solgt 120 000 bøker. Bernard Cornwell er født og oppvokst i England, men bor i dag på Cape Cod i USA.

Bernard Cornwell: Den tomme tronen. Oversatt av Bente Rannveig Hansen. Ib. 357 sider. 349,- ISBN 9788280876904. For mer info eller anmeldereksemplar kontakt marked@bazarforlag.com