Ny Uhtred-bok - vikingserien som har solgt i over 100 000 eksemplarer i Norge!

Pressemelding   •   sep 09, 2014 08:30 CEST

Bernard Cornwell er blant de aller største innen historisk fiksjon, og bare i Norge har han solgt over 100 000 bøker. Nå kommer den etterlengtede fortsettelsen på historien om Uhtred, sakseren som er oppvokst blant danene. Den hedenske kongen er den syvende boken i serien. Cornwell kunne nylig avsløre at Uhtred er basert på en reell person, en av hans egne forfedre som levde i det 9. århundre. Produksjonsselskapet bak populære Downton Abbey planlegger i disse dager å lage en åtte episoders Uhtred-serie for BBC. Boken lanseres 15. september!

Årene etter kong Alfreds død er fredelige. Danene regjerer i nord, sakserne i sør.  Men uroen i landet vokser, og kongedømmene blir trukket inn i en krig som vil avgjøre om det skal bli et England eller et Daneland. Og det er opp til Uhtred, herskeren blant de utstøtte, å bestemme når og hvor det avgjørende slaget skal stå.

«Cornwell er en historieforteller av ypperste klasse.»  - Trønder-Avisa

«Grundig research og ramsalt fortellerglede.» - Dagens Næringsliv

«De beste krigsscenene jeg noensinne har lest, fortid eller nåtid. Cornwell gjør historie levende.» - George R.R. Martin, forfatter av Game of Thrones

Uhtred-serien
1. Det siste kongerriket
2. Den hvite rytteren
3. Jarlene fra nord
4. Sverdsang
5. Det brennende landet
6. Kongenes død

Bernard Cornwell ble født i England i 1944. Som et "uekte" krigsbarn, ble Cornwell adoptert bort til medlemmer av den protestantiske fundamentalistiske sekten Peculiar people. I en streng husholdning som blant annet forbød TV og lekevåpen var det kanskje ikke overraskende at han utviklet en fascinasjon for militære eventyr ved siden av at han oppnådde en sentral posisjon i BBC.

Cornwell utdannet seg innen teologi på University of London. Han flyttet til USA med sin amerikanske kone i 1977, og satset så for fullt på en forfatterkarriere. Cornwell slo gjennom med Richard Sharpe-serien fra Napoleonskrigene, og har siden etablert seg helt i toppen blant forfattere som skriver historiske romaner. I Norge er han er spesielt kjent for vikingserien om Uthred.