SKY IS THE LIMIT

Nyhet   •   nov 06, 2019 08:10 CET

- Det gir en enorm mestringsfølelse for meg som læring når jeg har klart å løse en oppgave som i utgangspunktet virket håpløs, sier Silje Ellingsen.

-Jeg ønsket å jobbe med noe som var mer fysisk krevende, sier Silje Ellingsen om hvorfor hun droppet ut av studier innen helsefag og i stedet valgte å bli lærling innen isolering i Beerenberg.

Det var egentlig litt tilfeldig at Silje kom inn i denne bransjen og valgte nettopp isolering som fag.

-Jeg ønsket meg et mer fysisk krevende yrke og når jeg så at Beerenberg søkte lærlinger ville jeg prøve om det kunne være noe for meg. Jeg hadde ingen erfaring fra isolasjonsfaget, men heldigvis viser det seg at jeg stortrives i faget.

Silje er lærling på landanlegget Tjeldbergodden, der Beerenberg utfører ISO-tjenester for Equinor. Lærelingprogrammet innen isolering strekker seg over fire år og på den tiden har kandidatene vært gjennom et omfattende og grundig program. Før utreise er det flere obligatoriske kurs som skal gjennomføres, i tillegg til kurs underveis.

- I forkant av første mobilisering var jeg gjennom stillassikringskurs, fallsikringskurs, isolasjonskurs og en god del nettkurs. På den måten ble jeg litt forberedt på hva som ventet meg når jeg startet.

Bidrar med det meste
Ute i feltet er arbeidsoppgavene varierte og som lærling er det ingen begrensninger for hvilke oppgaver som kan utføres av lærling Silje.
-Jeg bidrar med det meste, men hovedoppgavene består av av-isolering, re-isolering samt at jeg er på verkstedet og arbeider med isolasjonskasser.

Å være isolatør gir mange utfordringer og da er kreativitet en god egenskap å ha.
- Man skal få alt til å passe og det er ikke gitt at det alltid er tilfelle. Da må en ha evne til å tenke nye løsninger og det er mange ganger jeg må stoppe opp i to minutter og tenke meg om. Det gir en enorm mestringsfølelse for meg som læring når jeg har klart å løse en oppgave som i utgangspunktet virket håpløs, sier hun.

Girl Power
I oppstarten fikk Silje tildelt en fadder, Hedda Mathilde Hollen, som er formann isolering og som har det daglige ansvaret ute i drift.
-Hedda er en helt fantastisk mentor for meg som er ny i både jobben og i faget. Hun har så mye kunnskap og er faglig veldig dyktig. I tillegg til meg er det en annen kvinnelig lærling på anlegget som jeg jobber mye sammen med. Det er ingen hemmelighet at dette er et mannsdominert yrke og da er det ekstra kjekt med litt Girl Power, sier Silje med et stort smil.

Mye tid med familien
Silje er småbarnsmor og er svært fornøyd med rotasjonsordningen på Tjeldbergodden.
-Vi jobber fra syv om morgenen til syv om kvelden i to uker og så har vi tre uker fri. Da er det full jobbfokus i de to ukene jeg er på jobb og så venter en lang og herlig friperiode som gir meg mye kvalitetstid sammen med familie og venner.

På rett hylle
Silje legger ikke skjul på at hun stortrives på jobb og at hun er trygg på at hun er på rett hylle.
-Vi har et utrolig ungt og godt miljø og er blitt en sammensveiset gjeng. Jeg opplever at det er lett å be om råd og veiledning og alle står på for hverandre. Jeg får mye mestringsfølelse i jobben, og for hver dag som går blir jeg mer sikker på at jeg ikke kommer til å angre på at jeg valgte dette yrket.

Etter hvert skal jeg offshore, men enn så lenge er jeg glad for å være her og lære mest mulig. Jeg har ingen ide om hvor veien vil gå etter hvert, bare at det er mange muligheter for meg der ute, avslutter Silje fornøyd.

____________________________________________________________________________

Beerenberg har den siste tiden ansatt flere lærlinger i ISO-fagene (isolering, stillasbygging og overflatebehandling/industrimaling). Samtlige lærlinger er godt i gang med læretiden ute på de ulike installasjonene.

Ann Veronica Brekke er opplæringsansvarlig for lærlingene og forteller om hvorfor dette er en viktig satsning for selskapet:
- I Beerenberg har vi stort fokus på å sikre kvalifisert arbeidskraft med faglig tyngde og kompetanse for fremtiden. Vi vet at det er mange unge som ønsker seg en karriere innen våre fagområder og det er viktig for oss som selskap å investere mye tid i å drive opplæring av disse, sier hun.

Omfattende opplæringsløp
Lærlingene får et godt fundament til å møte arbeidshverdagen.
-Vi har utviklet en omfattende læreplan som fokuserer på å gi økt kompetanse gjennom både praktisk arbeid i prosjekt og faglig oppfølging. Noe av formålet med opplæringen er å utvikle lærlingenes evner til å arbeide nøyaktig og selvstendig, i tillegg til å øve opp evne til å mestre de krav som stilles til tekniske ferdigheter og kvalitet i yrkesutøvelsen.
For de rette kandidatene er dette en flott mulighet til å få fagbrev, samtidig som en får betalt utdanning med lærlingelønn etter Industrioverenskomsten, avslutter Brekke.

Beerenberg skal ansette flere lærlinger og dersom du tror at dette kan være noe for deg er det bare å ta kontakt med rekruttering@beerenberg.com