Slik blir butikk- og serveringstilbudet på Bergen lufthavn, Flesland

Pressemelding   •   feb 23, 2016 07:00 CET

Torsdag 17. august 2017 åpner den nye flyterminalen på Bergen lufthavn, Flesland, men allerede nå kan vi fortelle hvordan det nye butikk og serveringstilbudet til passasjerene på Norges nest største flyplass vil bli.

Når den nye flyterminalen står klar blir arealet tredoblet til hele 85.000m2. Utvalget av butikker, kiosker og serveringssteder blir viktige bidrag til å gi passasjerene service, komfort og reiseopplevelse de fortjener når de reiser til og fra Flesland.

-Bergen lufthavn, Flesland er en viktig bidragsyter for vekst og utvikling av næringslivet på Vestlandet. Flyplassen er det første møtet med regionen for mange tilreisende, og starten på reisen ut i verden for Vestlendingene. Mangfoldet av butikker og serveringssteder vi kan tilby passasjerene våre fra åpningen av den nye terminalen er vi både fornøyde med og stolte av, sier Aslak Sverdrup, lufthavndirektør på Bergen lufthavn, Flesland, og legger til: -Vi har gjennomført en grundig tilbudsprosess fra mars 2015 frem til nå, og har signert kontrakter med alle aktørene innenfor butikk og servering.

Serveringssteder

Disse serveringsstedene vil være på plass ved åpningen av den nye flyterminalen: Fiskeriet, Bølgen og Moi Food Garage, Joe & The Juice, Espresso House, Alti´tude, Starbucks, Northland, Upper Crust og O’ Learys.

-I tilbudsprosessen har vi ønsket å sikre at det regionale særpreget gjenspeiles i den nye terminalen, forteller Aina Tysse, sjef forretningsutvikling Bergen lufthavn, Flesland. -Vi har fått et bredt utvalg av internasjonale og norske konsepter, sier Tysse, og forteller videre:

-Vi synes det har vært spennende å se hvordan aktørene har lykkes i å tilpasse sine konsepter til Vestlandets nye hovedflyplass. Her er både innovativ utforming, interiør preget av det nordiske med mye lys og treverk, samt fokus på å benytte råvarer fra regionen som fisk og sjømat og frukt fra Hardanger for å nevne noe, sier Tysse.

Butikker og kiosker

Det blir også et bredere butikktilbud med ARG Æra (fashion), Tanum, Travel Value, og Ting. Alle disse butikkene blir tilgjengelige for passasjerene, enten de reiser til inn- eller utland.

-Vi får to Duty Free-butikker, én for passasjerer som reiser, og én for de som ankommer. Endelig kan vi også tilby Travel Value på innland. Her får man parfyme og kosmetikk til Duty Free-priser, forteller Tysse.

Totalt blir det 4 kiosker på Flesland; Narvesen, Deli de Luca, 7 Eleven og Point.

Disse aktørene har signert avtale om drift: SSP, Norgesgruppen, Reitan Convenience, Joe & The Juice, HMSHost-Umoe F&B Company AS og Espresso House. De nye butikkene, serveringsstedene og kioskene vil være under bygging i løpet av kort tid, og kommer til å stå ferdige ved åpningen.

For ytterligere kommentarer til meldingen kontakt:

Lufthavndirektør Aslak Sverdrup, mobil 932 31 791 eller Sjef forretningsutvikling Aina Tysse, mobil 911 21 518.

For informasjon om aktørenes pressekontakter, omvisning eller annet:

Kommunikasjonsansvarlig Cathrine F. Framholt, mobil 97 62 21 41

Avinor har ansvar for de 46 statlig eide lufthavnene og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.

Bergen lufthavn, Flesland er det viktigste trafikknutepunktet for Bergensregionen og Vestlandet, og Norges nest største lufthavn. Som hovedflyplass for regionen bringer vi folk og næringsliv sammen. Her settes kursen til og fra destinasjoner verden over.