Underjordisk opera- og konserthus ved Grieghallen

Nyhet   •   jan 19, 2018 13:44 CET

Visjon for hvoran det nye opera- og konserthuset kan se ut.

Griegkvartalet vil bety en betydelig styrking av Vestlandets kulturelle infrastruktur, og kulturbyen Bergen vil få et betydelig løft.

Hva:

Vi foreslår å bygge et nytt opera- og konserthus vis a vis Grieghallen delvis nedsenket under bakken på Edvard Griegs plass, samt bygge nye messe- og utstillingsarealer under bakken. Det kan legges til rette for at musikaler, elektronisk forsterkete musikk- og sceneuttrykk, ballett og dans også finner sted i den nye salen.

En mulighetsstudie utført av Rambøll as viser at det nye opera- og konserthuset vil kunne romme en scene og sal med 1000 publikumsplasser med førsteklasses akustikk. Huset vil inneholde inviterende publikumsfasiliteter, prøvesaler og scenetekniske støttefunksjoner. Det nye huset vil komplementere Grieghallens funksjoner i dag. Nabobygget Nygård skole kan utvikles til en samlende arena for opplæring og talentutvikling av barn og unge innen musikk og andre uttrykksformer, inklusive Bergen Kulturskole.

Hvorfor:

Vestlandet og Bergen trenger en mellomstor scene og sal for opera, musikkteater og konserter som kan løfte regionens kulturliv for kommende generasjoner. Som et samlende kulturelt kraftsenter vil Griegkvartalet legge grunnlag for ny kunstnerisk kreativitet og nye opplevelser for et større publikum. Både institusjonelle og frie kulturaktører vil få nye utviklingsmuligheter. Næringsliv og organisasjonsliv får fleksible konferansefasiliteter. Bergens posisjon og attraktivitet som kulturby av internasjonalt format vil styrkes.

Plasseringen av det nye huset ved siden av den godt etablerte Grieghallen vil gi betydelige synergier investeringsmessig, driftsmessig og kunstnerisk. Prosjektet tar opp i seg Grieghallens arkitekts idé om en frittstående kammermusikksal samme sted.

Vi har valgt å presentere prosjektet i forkant av Bergen kommunes oppstarts- og innspillkonferanse for ny kulturarenaplan 25. januar.

«En realisering av Griegkvartalet kan bli det største og viktigste kulturelle løftet siden byggingen av Grieghallen», sier Bernt E. Bauge, Mary Miller og Olav Munch.

Bergen 18. januar 2018

Musikkselskapet HarmonienBergen Nasjonale OperaGrieghallen