​Biltema lanserer mer miljøvennlige bæreposer

Pressemelding   •   jun 18, 2019 07:00 CEST

Biltemas miljøvennlige bærepose gir kundene et mer miljøvennlig alternativ

«Nå får våre kunder et mer miljøvennlig alternativ!» sier Kvalitetssjef og miljøansvarlig i Biltema, Karin Bandrup. «I år faser vi ut våre gamle handleposer og erstatter dem med et mer miljøvennlig, biologisk nedbrytbart alternativ - «ECO-bagen». Den nye posen er laget av fornyelsesbare råvarer, som f.eks mais. Vi har som overordnet mål om å fjerne og erstatte unødvendig plast knyttet til våre produkter, med mer miljøsnille materialer.» forteller Bandrup.

«Dette er en viktig del av vår nye miljøstrategi, hvor vi også har som mål å redusere bruken av fossil plast i emballasje og logistikk med 80 prosent, på knappe to år» fortsetter Bandrup.

Den nordiske varehuskjeden har allerede sluttet å produsere vanlige handleposer, men de gamle posene vil finnes i en overgangsperiode. På litt sikt vil kundene kun få miljøposen og gjenbruksposer.

Miljøposen resirkuleres gjennom forbrenning, noe som passer det nordiske forbruksmønsteret. Undersøkelser fra Miljødirektoratet i Norge viser at norske forbrukere har ett bevisst forhold til resirkulering av plastposer. Over 80 prosent av alle plastbæreposer brukes til avfallshåndtering, og få poser havner i naturen.

«Vi tar ansvar, og gjør alt vi kan for å forbedre miljøet», avslutter Bandrup.

FAKTA om Biltemas miljøvennlige bærepose

• Laget av PLA (Polyactic acid), en biologisk nedbrytbar termoplast, av 100% fossilfri råvare, og med lavt utslipp av CO2 ved tilvirkning.
  • Maisstivelse eller sukkerrør er de vanligste råvarene ved tilvirkning av PLA.
  • Resirkuleres gjennom forbrenning.
  • Finnes i alle Biltemas varehus i Norden.

Her kan du lese mer om Biltemas miljøansvar: https://www.biltema.no/miljo

I over 50 år har vi utfordret markedet og presset priser på reservedeler, tilbehør og verktøy. Biltemas grunnvisjon -  å skape en rikere fritid for kundene våre med gode produkter til riktig pris. Med over 19 000 artikler innenfor åtte produktområder har vi i dag et av landets bredeste vareutvalg. Norge har i dag 64 varehus fra Kristiansand i sør til Alta i nord.