BioMar Alimentsa

Full fart inn i rekefôrmarkedet

Full fart fremover inn i rekefôrmarkedet: Alimentsa får godkjennelse til å bli del av BioMar

Oppkjøpet av Alimentsa som ble annonsert i juni er nå fullført. Alle påkrevde godkjennelser er innhentet og Alimentsa blir en del av BioMar Group med virkning fra 13. september 2017. Dette oppkjøpet plasserer BioMar blant Sør-Amerikas ledende produsenter av rekefôr og vil gi synergivirkninger i forhold til selskapets øvrige virksomhet.

Carlos Diaz, CEO i BioMar Group, forklarer bakgrunnen for oppkjøpet som en enestående mulighet til å skape synergier i forhold til utviklingen og leveringen av produkter og tjenester av høy kvalitet til rekeoppdrettere i Ecuador. Dette vil i tillegg supplere BioMars nåværende fotavtrykk i Latin-Amerika, forretningsenheten i Costa Rica.

– Vi er overbevist om at integreringen av Alimentsa i BioMar Group vil gjøre oss i stand til å levere et nytt high-end verdikonsept til oppdrettere i Latin-Amerika gjennom å kombinere Alimentsas høyt anerkjente produkter og tekniske tjenester med våre egen innovative og etablerte tilnærming til FoU, bærekraft og fôreffektivitet. BioMar har vi i de senere årene bygget en sterk kunnskapsbase innen rekefôr og vi kan i tillegg bidra med omfattende forskning og erfaring fra andre arter som tilapia og marine arter, sier Carlos Diaz.

BioMar og Alimentsa er nå klare til å ta de første skrittene i retning av integrering. I fjerde kvartal vil fokuset være på å knytte bånd mellom BioMars eksisterende enheter og våre nye medarbeidere i Ecuador for å legge grunnlaget for fremtidig integrering av den nye forretningsenheten:

– Vi er overbevist om at synergier kan høstes gjennom dette oppkjøpet. Med Alimentsa som del av BioMar Group vil vi umiddelbart være i stand til å levere et attraktivt verdiforslag til rekeoppdrettere i Ecuador. Vi har tro på at i fremtiden vil vi sammen med Alimentsas medarbeidere og kundene kunne utvikle nye produktløsninger basert på vår fellesinteresse i bærekraft, innovasjon og samarbeid med kunden, fortsetter Carlos Diaz.

BioMar Group overtar 70% av aksjene, noe som utgjør en investering på USD 119 millioner. BioMar Groups beregninger viser at markedet vil vise seg å være svært attraktivt, med vekstrater på 8-12%.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

CEO, BioMar Group - Carlos Diaz, cdiaz@biomar.com

Director, Global HR and Corporate Communication - Sif Rishoej, sri@biomar.com

BioMar Group er en ledende leverandør av høyytelsesfôr til den globale oppdrettsnæringen. BioMar har i dag 13 fôrfabrikker i Norge, Chile, Danmark, Skottland, Spania, Frankrike, Hellas, Tyrkia, Kina og Costa Rica. Rundt regnet blir én av fem oppdrettsfisk som produseres i Europa, Sør- og Mellom-Amerika matet med fôr fra BioMar. På verdensbasis leverer BioMar Group fôr til ca. 80 land og til over 45 forskjellige fiskearter. BioMar Group eies 100 % av det danske industrikonsernet Schouw & Co, som er notert på NASDAQ i København.