Krill i fôr til laks reduserer skadelige effekter av PD

Pressemelding   •   aug 16, 2017 07:00 CEST

Krill Coronado

I NFR-prosjektet Antics II er det i smitteforsøk med SAV-3 virus dokumentert at høy inklusjon av fosfolipider fra krill bidrar til å holde tilveksten oppe gjennom PD-utbrudd.

PD – Pancreas Disease

PD er en virussykdom forårsaket av SAV-virus som angriper bukspyttkjertelen (pancreas), skjelettmuskulatur og hjerte. Pancreas produserer fordøyelsesenzymer fisken trenger for å bryte ned fôr til næringsstoffer som kan tas opp over tarmen. PD-utbrudd påvirker fôrutnyttelse og tilvekst svært negativt. På grunn av fettinnhold i faeces hos angrepet fisk kan det ofte observeres «flyteskit» i merdene.

Forsøket

Forsøksfisken ble pre-fôret av Nofima på Sunndalsøra og deretter satt i smitteforsøk hos Veso på Vikan. Den ble pre-fôret 8 uker med tre ulike dietter, fra høy inklusjon av fosfolipider fra krill i fôret til kun fiskeolje. Videre ble fisken akklimatisert i 2 uker etter ankomst Vikan, deretter SAV3-smittet med prøvetaking ved 0, 4 og 10 uker.

Løfterikt resultat

Forsøket viste at fisk fôret med fosfolipidrik krill holder veksten oppe på tross for skadet pancreas. Bakgrunnen ligger trolig i endret absorbsjons- og distribusjonsrute for fettstoffene (lipidene) i fisken.

Qardio

BioMars produkt Qardio er designet med høyt fosfolipidinnhold og har særlig sin berettigelse når sykdom er under utvikling. Det anbefales tatt i bruk ved de første symptomene på klinisk sykdom, eller ved viruspåvisning på et tidspunkt det er sannsynlig at sykdomsangrep er nært forestående.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Produktsjef helse Gunnar Molland

gunnar.molland@biomar.no

BioMar Group er en ledende leverandør av høyytelsesfôr til den globale oppdrettsnæringen. BioMar har i dag 13 fôrfabrikker i Norge, Chile, Danmark, Skottland, Spania, Frankrike, Hellas, Tyrkia, Kina og Costa Rica. Rundt regnet blir én av fem oppdrettsfisk som produseres i Europa, Sør- og Mellom-Amerika matet med fôr fra BioMar. På verdensbasis leverer BioMar Group fôr til ca. 80 land og til over 45 forskjellige fiskearter. BioMar Group eies 100 % av det danske industrikonsernet Schouw & Co, som er notert på NASDAQ i København.

Kommentarer (0)