Perler - noe av det vakreste vi har

Perler er vakkert og tidløst, kanskje noe et hvert smykkeskrin burde ha. Jo oftere perlene brukes, desto vakrere skinner perlene ettersom hudkontakt forhindrer at perlene tørker ut.

Ingen ting er så vakkert som perler. For lenge siden trodde man at perler var engletårer som hadde falt ned i havet. Perlens glans har i århundrer vært symbol for skjønnhet og renhet. De gamle indere oppfattet perlens form som et symbol for gudenes fullkommenhet.

Perler går aldri av moten og er derfor et tidløst og trygt valg. For 2018 ser vi faktisk en oppsving av perler i motebildet. Perler brukes mye i forbindelse med bryllup, kanskje fordi perlene spiller på lag med de lyse tonene i de flotte brudekjolene?

Selv om perler ofte brukes til festlige anledninger slår vi likevel et slag for at perler passer like godt til hverdag som til fest. Og så er det jo faktisk slik at det er hverdagene vi har flest av. Bjørklund har et stort utvalg perler. Det kan være en fin og tidløs gave til konfirmanten.

Men hva er egentlig en perle?
En perle er en kalkdannelse som foregår i levende østers/muslinger. Vi skiller mellom ekte perler/naturperler, kulturperler, ferskvannsperle og imiterte perler.

En naturperle – såkalt ekte perler – oppstår ved at et sandkorn eller et fremmedlegeme kommer inn i en musling. Dette irriterer muslingen og får den til å produsere et perlemorslag rundt fremmedlegemet. Det legges lag på lag av perlesubstans, og jo lenger tid dette pågår, jo større blir perlen. For at perlen skal få en brukbar størrelse, må den ligge lenge i muslingen. Naturperler av en viss størrelse er derfor meget sjeldne – og kostbare.

Eksempler på vakre smykker med perler: Kjede med perle - Hjerteanheng med perle - Perlekjede

En kulturperle er en perle som er laget av levende østers på samme måte som en ekte perle. Forskjellen er at mennesker plasserer en kule inne i østersen som etter hvert omsluttes av perlemor.

Ferskvannskulturperler dyrkes i dag hovedsakelig i Kina. Mest kjente er ferskvannskulturperlene fra Biwasjøen i nærheten av den gamle japanske keiserbyen Kyoto. Herfra kommer imidlertid bare små mengder i førsteklasses kvalitet. I ferskvannskulturperler implanteres ikke en fast kjerne, men derimot en vevs del fra en annen østers. Denne gir en stor variasjon av former, både runde, risformede og dråpeformede, men også uregelmessige former. Fargene varierer også, fra perlemor til lakse-oransje. Vi har et stort utvalg perlesmykker i både gull og sølv. Her er noen bestselgere: Smykke i hvitt eller gult gull med perle - Øredobber i hvitt eller gult gull med perle - Øredobber i hvitt gull med cubic zirkonia - Anheng i hvitt gull med diamanter og perle - Øredobber med diamanter og perleSmykke i sølv med perle og cubic zirkonia - Perleøredobber - Sølvring med perle

Imiterte perler er perler laget på kunstig vis, imitert. Imitasjonen blir laget med en syntetisk kjerne som blir dekket med en blanding bestående av fint knust glass, fiskeskjell, perlemor, «lim» og kjemikalier. Vi kaller dette syntetisk perle eller imiterte perler. Det er lett å skille de fra de ekte og kulturperlene. Hvis man skulle være i tvil, kan man bare ta perlen og føre den over kanten av tennene. Hvis den er uekte, er den glatt, mens en naturperle eller en kulturperle er ru som sandpapir.

Tips til stell av perler
For å få langvarig glede av perlenes skjønnhet, kan du passe på følgende;

Oppbevar perlene i en myk stoffpose eller et silketrukket etui. De bør ikke oppbevares sammen med gull- eller diamantsmykker. Perler kan lett bli skadet av harde og skarpe kanter.

Ta på deg perlesmykket først etter at du har sminket og frisert deg, ettersom parfyme, kosmetikk, hårspray o.l. kan påvirke perlens glans. Unngå å ha parfyme på huden som kommer direkte i kontakt med perlene.

Ta av deg perlesmykker før du soler deg, bader eller trener. Varme, urent vann og sand vil kunne skade perlene.

Tørk fra tid til annen perlene med en myk klut eller med mildt såpevann etter at du har hatt dem på. Det vil fjerne alle urenheter fra perlene. Eller bruk en rens fra Connoisseurs, beregnet på perler og stener.

Husk å levere kjedet eller armbåndet regelmessig til ettersyn hos gullsmeden slik at smykket kan bli tredd på nytt. Jo oftere smykket brukes, desto vakrere skinner perlene.

• anheng
  • gull
  • sølv
  • perlearmbånd
  • perlekjede
  • smykke
  • ring
  • perler

Noen av merkene du finner i våre butikker er: Blossom Copenhagen, ByBiehl, Dima, Frost, A&C, Magi, Felix og Duette.