BLÅKLÄDER PRODUSERER VED HJELP AV SOLEN

BLÅKLÄDER PRODUSERER VED HJELP AV SOLEN

Drivkraften til stadig å bli bedre gjennomsyrer Blåkläders eksistens – fra produktutvikling til miljøspørsmål. Fra 2020 vil nærmere 50 prosent av Blåkläders produksjon drives av ren solenergi.

Nesten ett år har gått siden solpaneler ble introdusert i Blåkläders produksjon i Sri Lanka og Myanmar. Allerede nå drives halvparten av selskapets totale produksjon av ca. 3,8 millioner plagg med fornybar elektrisitet.

– Dette er en milepæl i selskapets historie og et viktig skritt mot å styrke vår bærekraftprofil. Den teknologiske utviklingen innenfor solenergi-feltet beveger seg raskt, og vi ønsker naturligvis å være en del av den, sier Robert Mørch, Salgssjef for Blåkläder AS.

Solenergi har de siste årene blitt en viktig energikilde i produksjonsindustrien. Dette er en direkte følge av den intensive klimadebatten, og ikke minst at solcelleanleggene har blitt bedre og mer kostnadseffektive.

– Det er logisk å bruke den naturlige energikilden som finnes der klærne produseres. Det er vårt ansvar å hele tiden se på tiltak og grep vi kan gjennomføre for å bli et mer bærekraftig selskap. Ved å utruste vår produksjon med solcellepaneler, har vi tatt et viktig skritt fremover – men arbeidet vårt mot en mer bærekraftig produksjon fortsetter kontinuerlig. Forhåpentligvis kan vårt initiativ også inspirere andre i tekstilindustrien til å investere i fornybare energikilder, sier Robert Mørch.

Blåkläders produksjon av solenergi går hånd i hånd med selskapets langsiktige mål om å bli en stadig mer bærekraftig virksomhet. Andre eksempler på initiativer innen bærekraft i Blåkläders produksjon inkluderer nye systemer for gjenbruk av avløpsvann, kombinert med et såkalt Water Cooling System, som forbedrer arbeidsmiljøet på en klimasmart måte.

– Vi kan ikke tillate oss å lene oss tilbake. Vi må ta fullt ansvar for vårt løfte om å bli et mer bærekraftig selskap for hver dag som går. Det er vår misjon og den eneste måten for oss å opprettholde vår troverdighet som en global aktør innenfor arbeidsklær på, forklarer Robert Mørch.

Blåkläder utvikler, produserer og selger arbeidstøy, hansker og sko til fagfolk med høye krav til kvalitet, funksjonalitet og design. Våre produkter selges på et internasjonalt marked via forhandlere eller via direkte avtaler med store selskaper. Blåkläder, som har sitt hovedkvarter og sentrallager Svenljunga i Sverige, er representert i 18 land.

Les mer på www.blaklader.com

Robert Mørch

Salgssjef Blåkläder Norge 90103739

Blåkläder utvikler, produserer og selger arbeidstøy, hansker og sko.

Blåkläder utvikler, produserer og selger arbeidstøy, hansker og sko til fagfolk med høye krav til kvalitet, funksjonalitet og design. Produkter selges på et internasjonalt marked via forhandlere eller via direkte avtaler med store selskaper. Hovedkontor og produktutvikling ligger i Svenljunga.

HISTORIE
1895 ble Aug. P. Horn etablert i Kristiania som manufakturforretning med lokaler i Karl Johansgate og etter få år ble det også opprettet eget engros firma, samt konfeksjonsfabrikk for arbeidsklær. I 1995 feiret Aug. P. Horn sitt 100 års jubileum under navnet Horn Yrkesklær AS, i 1996 flyttet selskapet til Jeløya på Moss og etter 15 år der er de nå å finne i nye og moderne lokaler på Solgaard Skog i Moss. Siden januar 1999 inngår vi i Blåkläder konsernet og den første mars 2001 skiftet vi navn fra Horn Yrkesklær AS til Blåkläder AS.

VISJON
Blåkläder skal være en ledende leverandør av arbeidsklær, arbeidshansker og arbeidssko for kunder som har høye krav på funksjon, kvalitet og design på alle markeder der vi er aktive.

Blåkläder AS
Solgaard Skog 110