Webhuset

10 tabber du bør unngå når du velger domenenavn

Blogginnlegg   •   aug 21, 2012 09:24 CEST

10 feil du bør unngå når du velger domenenavn:

1. Velger navn på virksomheten uten å sjekke om domenenavnet er ledig. Ikke navngi en bedrift eller en merkevare i dag uten å sjekke om domenet er ledig. Det tar to sekunder og uansett hva du driver med vil nettsidene din og dermed domenet være en viktig del av merkevarebyggingen.
  2. Kopiere suksesser. Hvis du for eksempel skal lage et sosialt nettverk så tenker du kanskje det en ide å kopiere navnet til dem som har lykkes? FaceSpace gjorde det, og er kanskje det fremste eksempelet på at å kopiere og være lite kreativ ikke er måten å imponere potensielle brukere. (www.facespace.com)
  3. Velger obskure top level domain. For seriøse virksomheter er det .no og kanskje .com som gjelder. Hvis du vurderer .as fordi .no er opptatt så burde du heller velge et annet navn på domenet. Det er helt ok å velge litt mer obskure top level domains hvis TLDen skal være en del av firmanavnet. Ellers: Styr unna!
  4. Domenenavn som er vanskelig å uttale. Navn som er lette å uttale er også enkle å videreformidle korrekt til venner, på radio eller i telefonen til kunder. Gjør en telefontest. Klarer ikke personen i andre enden å skrive ned adressen uten at du må gjenta bør du revurdere.
  5. Unødvendige forkortelser. Det er en fordel med korte domenenavn, men ikke om du i forkortelsen mister semantikken eller det naturlige språket i navnet. Driver du elefanttransport er det en dårlig ide å velge bort elefanttransport.no til fordel for det kortere eletrans.no
  6. Glemmer feilskrivinger. Hvis du har et navn som er vanlig å feilskrive er det smart å kjøpe ”feilskrivingsdomenet” også. Dette kan du så viderekoble til det riktige. Webutvilkingsselskapet IXD har for eksempel kjøpt idx.no slik at folk som er kjappe på labben slipper å ende opp på feil sted.
  7. Dårlig research. En bør sjekke hva som skjer om folk skriver domenet med en .com i stedet for . no, eller bommer på en bokstav/skriver feil. Dine brukere og kunder kan plutselig havne hos en konkurrent eller på et nettsted med lugubert innhold.
  8. Bindestreker i navnet. Vanlige folk sliter med disse så med mindre du har et merkenavn som gir domener som speedofart.com (Speed Of Art) eller penisland.com (Pen Island) bør du sky bindestreker som pesten.
  9. Tenker for kortsiktig. Unngå å bruke årstall eller andre tidsindikatorer i domenenavnet hvis det er en sjanse for at forretningen vil se annerledes ut i årene som kommer. Spesielt messer, konferanser og andre eventer gjør denne feilen. De lager for eksempel fantastiskevent2011.no som blir en suksess og så må de plutselig lage en fantastiskevent2012.no. Nå kan en jo viderekoble alt innhold til det nye domenet, men smarte konkurenter vil kanskje allerede ha snappet opp domenenavnet.
  10. Bruker trendord. Trendord kan ha god effekt, men tenk over om ungdommen som sier ”eid” og ”lættis” fremdeles bruker det språket til neste år. Spesielt innen IT-bransjen er det mange ord som kommer og går. EDBspesialistene.no ville nok vært en knalladresse i internetts barndom, men nå er det ingen under 30 som vet hva EDB er.

Finn og bestill domene her

Webhusets sosiale profiler:

Følg oss!