CatalystOne Solutions

3 tips. Forvandling med HR-teknologi

Blogginnlegg   •   des 09, 2013 20:57 CET

Vi husker alle det «papirløse kontoret» – mantraet fra 80-tallet - med manuelle rutiner og personalhåndbøker i 5 bind. Disse  har i stor grad blitt erstattet med teknologi, men er det gjort enkelt nok for ledere som skal ta beslutninger eller medarbeidere som trenger rask tilgang til sine data? Partners LLC, deler noen tanker om hvordan man kan få enda mer igjen for sine investeringer.

1. Ha medarbeideren i tanken

Ta en nærmere titt på dine systemer og lat som du er en ansatt som trenger å endre din sivilstatus, hvor enkelt er det? Ha den ansatte i tankene, hva som må gjøres og enkle steg for å komme direkte til oppgaven. Hvor mange forskjellige steder trenger ledere å gå for å gjøre "self- service", og hvor mange passord må de huske? Hvis en leder må gå ulike steder for å finne jobb-beskrivelser, medarbeidersamtaler, mål og CV så er det ikke brukervennlig.

2. Reduser antall steg

Dersom en leder ønsker å forfremme en av sine medarbeidere, hvor enkelt er det å finne en oversikt over vedkommendes personaldata, resultater og utvikling over tid? Sørg for at lederen har informasjon om medarbeideren på ett sted. Reduser antall steg for å komme direkte til informasjonen.

3. Legg vekt på fordelene

Kaster vi verktøyene i fanget på ledere og ansatte uten at de får innsikt i fordelene med “self-service”? Ved at den enkelte legger inn og oppdaterer sine egne data blir det færre feil noe som gir høyere kvalitet på informasjonen. Hvis ikke det er tilfelle, er det kanskje på tide å ta en ny gjennomgang av prosessen.

Hva kan HR gjøre?
Her er en mulighet for HR å skape virkelig strategisk verdi. - Gjør arbeidsprosessen enklere, sørge for at dataene er korrekte og engasjer ledere og medarbeidere i arbeidet, sier Carol Anderson på Human Capitalist

----

Vi i CatalystOne CatalystOne vil vi også få lov til å minne om at et godt utgangspunkt for å lykkes med punktene over er å velge de HR-løsninger som gjør akkurat dette enkelt for organisasjonen.

Photo credit: Scott McLeod