Trustly Norge

4 ting vi lærte på MoneyConf

Blogginnlegg   •   jul 11, 2016 08:00 CEST

I juni reiste Trustly til Madrid for å delta på den andre årlige MoneyConf-konferansen. I to dager møtte vi gamle venner og fikk noen nye, mens vi diskuterte finansnæringens fremtid. Dommen? Finansteknologien blir mer og mer revolusjonerende. Les videre, så får du viktige punkter fra noen av favorittøktene våre.

1. Data gir bedre beslutningstaking.

Tradisjonelt sett handler data om historikk. De lar oss bruke ting som har skjedd tidligere til å finne trender som lar oss forutse kommende hendelser. Nå har imidlertid Future Finance, et privat studielånselskap i Storbritannia, snudd dette systemet ved å bruke fremsynte data til å forutse resultater. Basert på prediktive data av typen beregnet inntekt, sysselsettingsgrad og sannsynlighet for at man ikke fullfører utdannelsen, kan Future Finance gi studenter smartere og tryggere lån, til og med før de er ferdig med studiene. "Det gir oss trygghet nok til å kunne tilby studenter et lån vi ikke kunne gitt kun basert på studentens historikk", sier administrerende direktør Brian Norton.

2. Det finnes mengder av nyskapende, ikke-bankrelaterte bruksområder for blockchain.

Selskapet Everledger registrerer for eksempel opphavet til hver eneste diamant for å kunne etterforske diamantsvindel. I et nabolag i Brooklyn, New York, bruker man blockchain til å handle med solenergi. Det som kanskje er mest interessant, sier Chris Skinner, forfatter av The Finanser, er De forente nasjoners (FNs) initiativ om å gi alle på planeten en digital identitet innen 2030. For øyeblikket er det 1,5 milliarder mennesker som "ikke eksisterer" fordi de ikke ble registrert ved fødselen, noe som gjør det vanskelig å forhindre slavehandel og bortførelser.

"Jeg fokuserer på blockchain fordi jeg tror dette er en nestegenerasjons infrastruktur som ikke bare angår finansielle tjenester, men også styringssystemer og de rettssubjekt-strukturene for kontraktsmessige utvekslinger som vil bygges over det neste tiåret", sa Skinner.

3. Det er større sannsynlighet for at folk skiller seg enn for at de skifter bank.

Ordstyrer Huy Nguyen Trieu fra Disruptive Finance kom med denne uttalelsen i et panel kalt “How can banking become a level playing field?”" "Jeg vet ikke om det er sant eller ikke", sa han, "men det ser ut til at bankvirksomhet er svært, svært konkurranseutsatt.

Mens utfordrerbanker har en fordel når det gjelder IT, har de bestående bankene en fordel når det gjelder forskrifter. "I dagens Storbritannia er det lettere å ofre en nyre enn å få lisens til å drive bankvirksomhet" sier Mark Mullen, administrerende direktør for Atom Bank. Og han burde vite det, han har tross alt lansert sin utfordrerbank i Storbritannias konkurranseutsatte marked. "Men hvorfor skal det være enkelt?" spurte han. "Det bør ikke være enkelt, for det du gir er bokstavelig talt en lisens til å trykke penger. Og en slik lisens kan du virkelig ikke gi til hvem som helst."

4. Folk var like usikre på konsekvensene av en Brexit før avstemmingen, som de er nå.

Den kommende Brexit-avstemningen ble omtalt i nesten alle øktene på MoneyConf, men responsen var alltid den samme: Det er vanskelig å si hva en britisk utgang av EU vil bety. Selv etter at Storbritannia stemte for å gå ut, er det svært uklart hva beslutningen faktisk innebærer.

Når det gjelder Trustly som nylig kunngjorde åpningen av vårt nye London-kontor, holder vi på vår strategi om å ekspandere i Storbritannia, Brexit endrer ikke den. "Storbritannia er fortsatt et stort marked med et stort kommersielt potensiale" sa administrerende direktør Carl Wilsson. Følg med for flere nyheter!