Black Cat Kaffe og Tehus AS

AUGUST: PU-ERH

Blogginnlegg   •   aug 14, 2015 09:24 CEST

Etter 110 år med prøving og feiling, ønsker vi nå å dele lidenskapen vår med dere. I 1905 grunnla førstegenerasjons Black Cat'er vårt kjære familiefirma. Vi ønsker derfor å ta dere med på en reise gjennom teens verden, med ett fokusområde hver måned. Følg med på mynewsdesk, på hjemmesiden vår og på facebook og instagram @blackcatkaffeogtehus.

Fermentert, lagret, kompleks, sterk. Pu-erh er ikke som andre teer.

Pu-erh te (også kjent som lagret eller vintage te) er enda en av Kinas skjulte skatter - og det er først i senere tid at teen er blitt oppdaget og verdsatt her i vesten. Den er ulik all annen te på markedet, men blant kjennerne i vesten sammenlignes den med fin vin. Akkurat som med fin vin er dyrkingen av Pu-erh strengt regulert for å sikre høy kvalitet og autentisitet. Kun lagret te fra Yunnan-provinsen kan kalles Pu-erh.

Teplantene dyrkes og høstes i fylkene langs Lancang-elven. Hver tehage produserer sin unike plukking av teplanten. Pu-erh fremstilles av alt fra skjøre knopper til de større og mer robuste bladerne. I dag dyrkes det meste av teplantene i tehager. Teplantene vokser også vilt langs dalførene. Det sies at noen av trærne er over 1.000 år gamle. Etter bladene er høstet blir de sendt til byen Pu-erh der hver produsent blander sin egen kombinasjon av bladene som passer til de unike og tidkrevene oppskriftene. Det finnes like mange oppskrifter på Pu-erh som det finnes produsenter.

Smaken er kompleks, sterk og jordaktig. Teen trekkes ved så høy temperatur som mulig i 2-5 minutter. Ofte kan den trenge flere trekkinger før alle smakene har utviklet seg skikkelig.

Produksjon
- for å forstå Pu-erh, må man forstå produksjonen.

For å innlemme enda en faktor i navnforvirringen, så deles Pu-erh inn i to sorter; Grønn (Sheng) og sort (Shou). Skillet mellom disse sortene ligger i behandlingen av bladene. De første trinnene i prosessen er dog lik; Withering - "Kill-Green" - Rolling - Drying - Steaming.

Den sorte varianten (Shou) har ytterligere ett trinn med cooking, noe som hjelper bladene med fermenteringen. Begge typene, grønn og sort, blir etter denne prosessen satt til lagring. Det er gjennom rolling etterfulgt av at bladene soltørkes som gir Pu-erh den unike smaken.

Grønn Pu-erh har eksistert i århundrer, mens produksjonen av sort Pu-erh ble ikke oppdaget før 1973. Den første sorte Pu-erh kom på markedet i 1975.

Når bladene, både for den sorte og den grønne Pu-erhen, er ferdig med prosesseringen blir blir de komprimert i en av følgende former:

Brick Tea (Juan Cha)Cake Tea (Beeng Cha)
Bell Shape (Toa Cha)
Mushroom Shape (Maw Gu Toaw)

Etter teen er formet i sin unike form blir den lagret i en varm og fuktig kjeller der modningen kan skje. Pu-erh er drikkeklar etter 3 måneder - men kan, som med vin, lagres i flere år. Etter 5 år begynner den unike smaken å tre frem.

Våre favoritter:
China Yunnan Pu-Erh Tuocha