Amesto Norge

Business Intelligence – er du klar?

Blogginnlegg   •   okt 01, 2016 17:14 CEST

Hvorfor lese dette innlegget? Fordi for hver 1$ USD du investerer i business intelligence systemer kan du få en en ROI på $13 USD. Og fordi jeg forteller om den gangen jeg skrev om meg selv i tredje person på Facebook.

Det siste halvåret har jeg fått en grundig innføring i business intelligence og Big Data da Amesto er med å arrangere konferansen Gurus of Business Intelligence (GOBI). Den viktigste lærdommen så langt: Dette kommer til å endre måten vi jobber på, fullstendig, og snart.

For knappe tre år siden var det svært få stillingsannonser der sosiale medier inngikk, i dag er det en forutsetning at man kan jobbe med SoMe som arbeidsverktøy dersom man jobber med kommunikasjon og markedsføring. Jeg sitter selv i en stilling der jeg jobber utelukkende med sosiale medier. Den jobben fantes ikke for fem år siden.

Det er stor omveltninger i måten vi jobber på grunnet den bratte digitale vekstkurven. Business Intelligence og Big Data kommer til å bidra til enda en omveltning i hvordan vi jobber. Snart vil det være utenkelig å ta en beslutning uten å ha sjekket data på forhånd. Jeg tenker på min egen generasjon, de som ble født på 80-tallet og senere. Vi bruker apper til så og si alt: Trening, læring, kommunkasjon, underholdning, dating – you name it, we use it. Sensordata er i ferd med å endre hvordan vi lever livene våre. Jeg gidder nesten ikke ta meg en løpetur hvis jeg har lite batteri på telefonen fordi da får jeg jo ikke loggført hvor langt, hvor lenge, hvor mange kalorier, hvor høy stigning og hva slags vær jeg gjennomførte økten i. Trening for treningens skyld? Pøh! Trening er for datainnsamlings skyld er min generasjons mantra!

Så, hvorfor skriver jeg dette innlegget? Fordi hvis dette fenomenet er så grundig integrert i mitt eget liv, da et det ikke lenge før det er helintegrert i forretningslivet.

La oss reflektere litt. Jeg ble medlem av Facebook i 2006. Da skjønte jeg ingenting av opplegget, hadde nesten ingen norske venner der og skrev om meg selv i tredje person, type «Trine is busy trying to write her essay». Etterhvert fikk jeg flere og flere venner som også ble medlemmer. Noen år senere var til og med foreldregenerasjonen der og ca samtidig våknet markedsførerene. Her var det noe vi kunne bruke til å nå ut til folket! Nå er Facebook verdens største annonsekanal. På Instagram var det ca samme utvikling, men der betaler vi ikke for annonser… enda (noen få aktører er for øyeblikket prøvekaniner, så snart står nok resten av oss for tur). Så har vi Snapchap. Venninnen min var på Snapchat allerede i 2012. Etter det ble vi andre litt etter litt med på leken. Nå er «alle» der. Første markedsføringscase med Snap jeg hørte om var høsten 2013, og det siste året har vi sett flere og flere forretningsaktører begi seg ut i Snap-verden – med mer eller mindre suksess.

Poenget med denne refleksjonen er at digitale endringer begynner som regel på et folkelig nivå, og gjerne i den yngre generasjonen av folket før det sprer seg ut i forretningsverden. Business Intelligence systemer er langt mer komplekse enn Endomondo og Run Keeper, men i bunn har systemene samme mål og mening: Vi tar beslutninger, og lærdom fra innhentet data som kan forbedre individet/bedriften på en eller annen måte.

Saken er klar, folket er med, så da bør du som forretningsaktør også være med. Ikke gjør som sist og bli sistemann til å lage Facebook-side. Er du først ute får du også alle fordelene og et enormt konkurransefortrinn.

Meld deg på GOBI – Norges største Business Intelligence konkurranse og finn ut hva slags BI-systemer som kan passe til din bedrift.

PS – Visste du at ikke alle BI-systemer koster flesk? Lær mer om dette på GOBI. Vel møtt!

PPS – Hvis du vil lese mer om ROIen jeg nevnte innledningsvis kan du trykke deg videre her.