Veidekke ASA

Byråkrater i dypet

Blogginnlegg   •   sep 09, 2010 16:32 CEST

Vår tunnelformann Tore Hage på Økern viser vei for (f.v.) Tonje Sund, Torill H. Heggen, Morten Kallevig og Solveig Ljødal fra Nærings- og handelsdepartementet. Foto: Helge Dieset.

Dagen begynte på vårt hovedkontor der vi fortalte om Veidekkes historie og utvikling, vår bedriftskultur og vår spesielle aksjeordning for de ansatte. Så besøkte vi boligprosjektet Konfektfabrikken på Rodeløkka, som endelig ser dagens lys etter en lang planprosess. Her var temaet boligutvikling, kommunalt byråkrati, regulerings- og planprosesser og markedsutsikter. Neste stopp var Bellonahuset som vi bygger i Maridalsveien. Dette skal bli Norges råeste miljøbygg, så her gikk praten først og fremst om miljø, klima og energi i norske bygg. Siste stopp var det store veiprosjektet vi driver på Økern, der vi diskuterte samferdselsutfordringer og ikke minst ulike finansieringsmuligheter og kontraktsformer for å optimere bruken av samfunnets ressurser.

Jeg synes det er svært positivt at departementet gjennomfører en slik dag. Det skaper økt forståelse for næringslivets hverdag, og ikke minst åpner det dørene for en bedre dialog og et tettere samspill mellom departementet og det næringslivet de jobber med og for. Om flere departementer, andre byråkrater eller politikere har lyst til å komme til Veidekke, er de alltid hjertelig velkommen!