BrandMaster

DAM i merkevarehåndteringsprosessen

Blogginnlegg   •   okt 11, 2016 14:30 CEST

Det var en sann fornøyelse å delta på forrige ukes Canto DAM Summit Europe 2016 – Digital Asset Management-konferansen i Berlin. Som platinum-sponsor var det viktig for oss å diskutere merkevarehåndteringsprosessen og hvordan DAM spiller en essensiell rolle for Brand Management og å oppnå en konsistent merkevare.

Mange års erfaring fra å jobbe med kunder innenfor området Brand Management har fått meg til å innse at “Multilayer” og “Multichannel” er de viktigste utfordringene å håndtere.

Multilayer

Multilayer, eller flere lag, er relatert til organisasjonsstruktur hvor retningslinjer for merkevaren blir satt på øverste nivå, men mesteparten av kommunikasjonen gjøres på lavere nivåer i organisasjonen eller gjennom partnere.

Multichannel

Multichannel, eller flere kanaler, er relatert til kommunikasjonskanalene som håndterer merkevarens budskap. Vi har sett en enorm økning i kommunikasjonskanaler, og derfor også antall ulike versjoner av materiellet som er nødvendig.

Å håndtere kommunikasjonen av en merkevare gjennom et flerlags og flerkanals-miljø er det som gjør merkevarehåndteringsprosessen så komplisert.

Som tiltak for å forbedre merkevarehåndteringsprosessen foreslår jeg en enkel tre-stegs model:

Retningslinjer

Start med å inspirere, fortell merkevarens historie og hva som skal gjøres og ikke skal gjøres når man kommuniserer merkevaren.

Materiell

Sørg for at utvalgt DAM-materiell (merkevare materiell) er tilgjengelig i alle nødvendige versjoner.

Gjennomføring

Hjelp brukerne kommunisere merkevaren på rett måte. For ikke-profesjonelle brukere anbefaler vi alle former for maler; web-maler, Microsoft Office maler, e-post nyhetsbrev maler ol.

Tenk selvbetjening og la brukerne selv lage og bestille så mye som mulig over nettet.

Kommuniser kampanjene og involver brukerne til å lage lokale tilpasninger selv. Forhåndutfyll maler med foreslått budskap, bilder og kontaktinformasjon for å minimere partnerens innsats og maksimere sjansene for å oppnå riktig kommunikasjon.

Prøv å måle bruk og resultat gjennom hele prosessen; hvilke retningslinjeartikler er de mest leste? Hvilket materiell blir brukt mest, og til hva? Hvilke maler fungerer optimalt? Kombiner rapporteringsverktøy med nettbaserte undersøkelser.

Lykke til!

– Ola