Black Cat Kaffe og Tehus AS

Darjeeling First Flush fra ettertraktede Margaret's Hope

Blogginnlegg   •   sep 10, 2014 11:46 CEST

I år som i fjor - som hvert eneste år - står tefantaster over hele verden klare til å kaste seg over teen som har fått tilnavnet "teens Champagne" - fra den ettertraktede tehagen Margaret's Hope.

First Flush er navnet på teen fra årets første innhøsting i Darjeeling. Tebladene plukkes i perioden fra slutten av februar til midten av april, avhengig av hvordan naturen har innrettet seg det enkelte året. Fargen er lys og smaken er frisk, energisk og ren - med hint av ung muskatel. Det er de unge tebladene som gir denne energiske friskheten. Ettersom busken vokser og bladene blir eldre, endres også karakteren og smaksprofilen. First Flush er en eksklusiv og ettertraktet te som kun er å få tak i på denne delen av året. I år som i fjor - som hvert eneste år - står tefantaster over hele verden klare til å kaste seg over teen som har fått tilnavnet "teens Champagne".

Margaret's Hope
Finn Margaret's Hope på kartet.

I år kommer en av våre First Flush-teer fra tehagen Margaret’s Hope, som ligger på 1500 meters høyde. Hagen ligger idyllisk til vest for Tung, en liten by nord-vest i Darjeeling. Margaret’s Hope har en interessant historie som spiller seg tilbake til 1865 - da tehagen fortsatt gikk under navnet Bara Rington inntil den fikk ny eier i 1920. Den nye eieren, Mr. Cruikshank, var av Britisk opphav. Historien skal ha det til at hans datter, Margaret, ble trollbundet av de vakre åsene da hun var på besøk. Hun returnerte til England for å fullføre skolen, men lovte sin far å returnere til åsene hun hadde blitt så glad i. Dessverre omkom Margaret av malaria på hjemreisen. Til minne om Margaret - og om at hun en gang skulle returnere til åsene sine - ble hagen omdøpt til Margaret’s Hope.

I dag sørger Margaret’s Hope for 915 arbeidsplasser med tilhørende boliger og interne velferdsstrukturer for de ansatte og deres familier.

Hva betyr First Flush?
First flush refererer til når på året teen høstes. Darjeeling har til sammen tre store flushes;
- First Flush fra midten av april til mai
- Second Flush fra juni til midten av august