SAS Institute AS

Det er STORT, det handler om DATA og det trenger ANALYTICS!

Blogginnlegg   •   mar 23, 2012 12:16 CET

Det er som da elektrisiteten gjorde sitt innpass inn i forretningsverdenen for 100 år siden. Innsiktsfulle næringslivsledere innså at det grunnleggende landskapet for nær sagt alle forretningsområder skulle forandre seg - og det gjorde det. Vi er totalt avhengige av teknologi for fremgang og større forretning. I dag står vi, nok en gang, foran en revolusjonerende utvikling når det gjelder vår forretningsstruktur som er i teknologisk endring.

Nå handler det om bits & bytes og om dataprosesser, og om hvordan man håndterer dataene. Det handler om informasjon. Verdien av informasjonen, hvilken innsikt virksomheten få kan ut av denne og om hvordan man bruker verdien til å skape forretningsmuligheter. Vi har faktisk gjort dette allerede i noen tiår – gjort noen av våre fremste forretninger basert på informasjon. Dette kjenner vi alle godt til. Men det er noen skjær i sjøen fremover som vil tvinge frem grunnleggende endringer for vår forretning.

Bits & bytes, data og informasjon vokser i enorme mengder
Bits & bytes øker og vokser raskt til enorme mengder. Det er et faktum, at med et slikt tempo og nærmest tsunamiliknende kraft, kan de fleste virksomheter ikke engang begynne med å holde tritt med datamengdene, heller ikke få innsikt fra dem. Du kan si at forretningslandskapet, med fantastiske muligheter, ikke er mindre nå enn da elektrisiteten erstattet stearinlyset for 100 år siden. I den forstand dreier det seg om teknologi - da som nå.

Data er også økende og vokser raskt, drevet av hver enkelt person i dette teknologiske samfunnet; gjennom bruk av Facebook, Google, e-bay, Twitter og nettbutikker, bare for å nevne noen. Vi bidrar alle til denne enorme eksplosjonen av data, ved å legge igjen spor overalt, akkurat slik som elektrisitet gjorde for 100 år siden. Dette handler om bruken av teknologien.

Informasjon blir også økende og er raskt voksende, drevet av smart bruk av bits & bytes som blir til data og deretter delt på en måte som gir mening for et bestemt forretningsformål. Som igjen bringer verdi til prosesser og muligheter, som det å lage en lyspære for 100 år siden. Det handler om hvordan vi bruker av teknologien.

Hvordan bruke datamengdene på en verdifull måte?
Tenk deg at alle disse funksjonene vokser nesten ukontrollert. Da må man vurdere følgende: Finn en ny teknologi som kan brukes for å tolke disse økte datamengdene - der det handler om fart og kraft. Dette er High-performance-delen av Big Data. En kraftig teknologi som i sin tur kan benytte seg av alle underliggende, enorme mengder av bits & bytes som fortsetter å øke i et raskt tempo.

Men hvor kommer analytics inn i bildet? Det er her det blir interessant. Analytics har alltid vært en enormt god måte å vurdere bits & bytes på gjennom data, og til nyttig informasjon. Men, med den enorme økningen av bits & bytes, data og informasjon, finnes det gode måter å behandle dette på en måte som gir verdi og muligheter for virksomheten. Vi kaller dette for High-Performance Analytics.

High-Performance Analytics er en kombinert vitenskap av å håndtere ekstreme mengder økende informasjon, vurdere dem på en ekstremt rask måte, og samtidig gjøre analyser med langt flere parametere enn det tidligere var mulighet til. Alt for å skape en mer detaljert innsikt om raskt økende bits & bytes, data og informasjon – og å få nødvendige detaljer og innsikt om forretningen. Det er som med elektrisitet for 100 år siden, det handler om å levere lys.

Les pressemeldingen om nylanseringen av SAS Visual Analytics: En revolusjon innen data analyse og visualisering på Big Data.

Jonas Kjellstrand, Sr direktør Center of Excellence, Information Management, Nordic region