Veidekke ASA

En riktig gledelig jul

Blogginnlegg   •   des 22, 2009 14:50 CET

Julen nærmer seg raskt og i dag har jeg holdt min tradisjonelle tale under julelunsjen her på hovedkontoret. Jeg er glad for å kunne si at 2009 ble et helt annet år enn det jeg fryktet og når vi tar hensyn til situasjonen både i Norge og verden for øvrig, vil jeg hevde at resultatene vi har levert i år er blant de beste i vår historie.

Det var med svært bekymret mine jeg tok fatt på 2009. Usikkerheten var enorm og det var umulig å forutsi hvordan situasjonen for Veidekke ville utvikle seg. Scenarioene vi jobbet med holdt det for like sansynlig at vi kom til å stå foran syv magre år, som at ting ville blåse forbi. Ja, både markedet og omsetningen i Veidekke har falt med over 20 prosent. Men når vi nå går inn i 2010 så er det med en jevnt økende ordrereserve, bedre boligsalg og ikke minst et, for alle praktiske formål, gjeldfritt Veidekke. Dette gir oss en handlefrihet til å se offensivt på enhver mulighet som vil dukke opp i 2010!

Ingen ting av det som Veidekke leverer blir til uten den fantastiske innsatsen fra alle våre 6200 medarbeidere, og det at vi har bevart roen gjennom 2009 gjør at vi alle nå fullt og helt kan konsentrere oss om å få tak i de gode prosjektene uten å føle at jaget etter nye ordrer er for sterkt.

Når det er sagt, så er ikke himmelen skyfri. Det kommer til å bli et svært tøft år for bygg- og anelggsnæringen i 2010. Jeg tror vi først til sommeren kommer til å få se hvem det er som har manøvrert best gjennom turbulensen, og det vil garantert komme flere dårlige nyheter før vi kan føle oss trygge på at lavkonjunkturen er over.

Et skår i forventningene på tampen av året var at klimatoppmøtet i København ikke resulterte i en ny klimaavtale. For meg betyr det at vi må ta ansvar selv og sørge for å ha en offensiv holdning til spørsmålet i egen bedrift. 40 % av all energibruk i Norge er knyttet til bygninger. Derfor vet jeg at et selskap som Veidekke sitter med mye av nøkkelen til å løse fremtidens miljøutfordringer – en utfordring vi akter å ta.

Nå håper jeg alle som følger bloggen tar seg en velfortjent ferie. 2010 vil bli et år fullt av muligheter og jeg skal gjøre mitt for at Veidekke utnytter disse på en best mulig måte.

En riktig gledelig jul og et godt nytt år til dere alle! Vi sees i det nye.