Universum Norge

Europas mest attraktive arbeidsgivere

Blogginnlegg   •   des 12, 2012 07:45 CET

Basert på preferansene til over 85 000 europeiske studenter, innen økonomi og teknologi, lanserer Universum for første gang ”Europas mest attraktive arbeidsgivere”!

Blant de med en økonomibakgrunn kaprer Google førsteplassen, etterfulgt av L’Oréal og
Ernst & Young. Hos teknologene er det BMW som er den mest attraktive arbeidsgiveren, deretter kommer IBM og Siemens.

- BMW og L’Oréal tiltrekker studentene med spennende produkt og markedssuksess. Utover deres sterke varemerker, har de fokus på innovasjon og internasjonale karrieremuligheter som er viktig for studentene, sier Jørgen Gullbrandson, Direktør for Universum Europa.

Undersøkelsen avdekker også noen spennende funn:

1.  Konsulenthusene er populær blant økonomene

De fire store er blitt mer attraktiv i de store europeiske markedene, som for eksempel England, Spania og Russland.

- Bransjen scorer sterkt i to av kjerneattributtene som er viktig for studentene, nemlig ”gode referanser for videre karriere” og ”profesjonell trening og utvikling”, sier Gullbrandson.

2. Blandede følelser for Software og Computer service industrien

Når ingeniørene i undersøkelsen blir spurt om hvilken industri de er mest interessert i kommer software og computer services helt på topp, foran de mer tradisjonelle ingeniørbransjene.  Økonomistudentene er på sin side ikke interessert i denne bransjen i seg selv, men tiltrekkes til noen av bedriftene som opererer i denne kategorien.

- Todelingen mellom ”industriattraktivitet” og ”bedriftsattraktivitet” viser hvor viktig det er med et sterkt employer brand. Det er ikke alltid bransjen som tiltrekker, men selve bedriften og hva de står for. Spesielt de med en økonomiutdannelse som kan jobbe i de fleste industrier, ser seg nok mer rundt enn de med en mer spesialisert utdannelse, kommenterer Carlo Duraturo, Country Manager for
Universum Norge.

3. Europeiske studenter ønsker seg til bedrifter som gir profesjonell trening og utvikling

Studentene setter dette som den viktigste og mest attraktive attributten en potensiell arbeidsgiver kan tilby.  Det er også høye forventninger til et kreativt og dynamisk arbeidsmiljø, samt en leder som støtter deres utvikling.

4. Trygg arbeidsplass er viktig

I Polen, Russland og Tyskland er en trygg arbeidsplass et av de viktigste kriteriene for studentene ved valg av drømmearbeidsgiver.

For den fullstendige europeiske rangeringen, gå til http://www.universumglobal.com/IDEAL-Employer-Rankings/Europe-Top-50