Black Cat Kaffe og Tehus AS

First Flush har ankommet!

Blogginnlegg   •   mai 21, 2014 15:30 CEST

Monsoonens vårregn har lagt seg. De første tebladene har sprunget ut. Teverdenen står på tåhev. Årets First Flush har ankommet. I år fra den eksotiske tehagen Poobong øverst på den øverste fjelltoppen i Darjeeling.

First Flush er navnet på teen fra årets første innhøsting. Tebladene plukkes i perioden fra slutten av februar til midten av april, avhengig av hvordan naturen har innrettet seg det enkelte året. Fargen er lys og smaken er frisk, energisk og lett. Det er de unge tebladene som gir denne energiske friskheten. Ettersom busken vokser og bladene blir eldre, endres også karakteren og smaksprofilen. First Flush er en eksklusiv og ettertraktet te som kun er å få tak i på denne delen av året. I år som i fjor - som hvert eneste år - står tefantaster over hele verden klare til å kaste seg over teen som har fått tilnavnet "teens Champagne".

Poobong TehageÅrets First Flush kommer fra den eksotiske tehagen Poobong. På Tibetansk betyr Poobong dalen bak skyene. Tehagen ligger på den høyeste fjelltoppen i Darjeeling, nærmere bestemt i Ghoom-distriktet. Nord i India. I Himalaya. Rundt 1400 meter over havet ruver 10 mål med eksklusive Kinesiske tebusker. Ikke nok med det - Poobong kan skilte med den høyest liggende jernbanen i hele verden. 500 arbeidere produserer tilnærmet 70.000 kg te årlig.

Tehagen er såpass avsidesliggende, så de fleste arbeiderne bor der permant. Flere familier har bodd og jobbet i Poobong i generasjoner. Tehagen sørger for helse- og utdanningstilbud for arbeiderne og deres familier.