Telehjelpen

Get lanserer mobil. Men pass på.

Blogginnlegg   •   okt 18, 2016 10:53 CEST

Get har i dag lansert mobilabonnement for privatkunder, og tilbudet er begrenset til eksisterende kunder. I flere år har TDC, Get sin eier, tilbudt mobilabonnement til bedriftsmarkedet, men nå tilbyr altså TV- og bredbåndsaktøren Get det samme til privatkunder. Get vil være den første aktøren i Norge som vil tilby TV-, bredbånd- og mobilabonnement på samme faktura, samme «Mine sider» og samme kundeservice.

TDC har i alle år leid tilgang til mobilnettet til Telenor for sine bedriftskunder. Når TDC Get nå lanserer mobilabonnement for privatkunder gjør de det i Telia sitt nett. Det er foreløpig ingen indikasjoner på at TDC vil flytte sine bedriftskunder også over til Telia sitt nett, men dette er helt sikkert noe som vurderes. Det er klart at det på sikt vil være kostbart og komplisert å leie mobilnett fra to ulike operatører.

Get sin satsning kommer akkurat i tide. Fra og med 1.januar har de, i likhet med Telenor-eide Canal Digital, forpliktet seg til å slutte med koblingssalg av TV og bredbånd. I dag er man nemlig forpliktet å ha TV-abonnement hos Get hvis man samtidig ønsker bredbånd fra Get. Fra og med nyttår kan man altså velge å si opp TV-abonnementet og bare ha bredbånd. Det er forventet at mange kunder vil gjøre nettopp dette da man nå kan få dekket sitt behov gjennom strømming av TV via NRK app, Netflix, HBO, Viaplay osv. Bortfall av mange TV-abonnement vil selvfølgelig har store konsekvenser for både omsetning og lønnsomhet hos Get. De ønsker nok derfor å oppveie for tapt TV omsetning ved å tilby mobiltelefoni.

Get ønsker å belønne kunder som har både TV- og bredbåndsabonnement ved å gi de doble datapakker hvis de også har mobilabonnement hos Get. Det vil si at Get dobler fra f.eks 2 GB til 4 GB for sine mest lojale kunder.

Men dette er dyrt. Veldig dyrt. En rask oppstilling viser at grunnabonnementene til Get er svært lite konkurransedyktig i dagens marked. Det er kun premiumsoperatørene Telia og Telenor som er dyrere, og hos disse kan man få subsidiert kjøp av mobil, samt at de inkluderer bruk i EU i sine abonnement.

Og TV- og bredbåndskunder som er lojale til Get blir ikke nødvendigvis belønnet for dette. Selv med doble datapakker er Get nemlig dyrere enn de billigste i markedet. Ett eksempel som illustrerer dette er at fri bruk + 5 GB data koster 244,- hos Hello eller Chili Mobil. Get sine mest lojale kunder må betale 5,- kroner mer for 1 GB mindre data.

Get tilbyr 20 Mbits i hastighet på sine abonnement, og dette er i tråd med hva flere aktører tilbyr (men litt bedre enn Hello og Chili). Get har heller ingen spesielle tilbud på bruk i EU som man allerede opplever å få hos Komplett Mobil og Chili. På pluss siden kommer at Get ikke har bindingstid, men det har heller ikke operatører som Hello, Chili, Ice og Komplett.

Vi er glade for at Get kommer på banen med sine mobilabonnement og at de på denne måten er med på å øke konkurransen. Samtidig er nok ikke dette godt nok tilbud for å beholde TV-kundene. Kunder som vurderer å si opp TV-abonnementet sitt er nok også kunder som er mest opplyst om tilbudene i mobilmarkedet. Samtidig er de også storbrukere av data.

Da er ikke dette gode nok priser Get.