Sector Alarm AS

Gode råd for å unngå frostskader

Blogginnlegg   •   feb 15, 2011 09:37 CET

• Vi anbefaler å stenge vannet når du reiser bort. Når du forlater hytter og landsteder skal vannet alltid være avstengt
  • Ledningen frem til havekranen bør alltid stenges av på høsten og tømmes for vann. Eventuelle slanger og slangetromler bør løsnes fra kranen selv om kranen er av frostsikker type.
  • Husk å ha på nok varme i rom som ikke brukes spesielt mye eller når du reiser bort. Har du et gammelt og trekkfullt hus bør du være forsiktig med å redusere temperaturen for mye i rom med vanninstallasjoner eller der vannrør ligger i tilstøtende gulv og vegger, da det fort blir kuldegrader inne i veggen. Sector Alarm anbefaler deg å Ikke senke temperaturen i rommet under 10 grader C.
  • De fleste frostskader oppstår i forbindelse med at beboerne er bortreist på vinteren, samtidig som at temperaturen synker kraftig. Et tips er å sette termostatovner på høyeste trinn slik at ovnen har litt ekstra og ”fyre med” dersom det blir skikkelig kaldt
  • Du bør ikke la vannet stå og renne for å hindre at det fryser. Dette kan lett medføre at avløpet fryser til og vannet flommer ut i huset.
  • Oppdager du at vannledningene er frosset, er det beste å stenge av vannet og deretter lokaliser hvor i huset det er for kaldt. Øk deretter temperaturen i området der det er frosset.
  • Bruk gjerne en vifteovn eller en hårføner under tilsyn. Ikke sett fyr på huset!
  • Suser det i rørene når du setter på vannet, så sjekk ledningsanlegget og se etter synlige skader (sprekker, buler eller rør som lekker i skjøter) før du går fra anlegget med hovedkranen åpen og vanntilførselen på.