Black Cat Kaffe og Tehus AS

Hva er Rainforest Alliance?

Blogginnlegg   •   mai 26, 2014 12:00 CEST

Rainforest Alliance beskytter kaffeproduserende land over hele verden, hjelper og støtter bønder, deres familier og lokalsamfunn. I tillegg styrker sertifiseringen kvalitet og den sosiale, økologiske, og økonomiske bærekraftigheten.

Rainforest Alliance kaffe sørger for:

Mindre forurensing av vann.
Gjødsel, sprøytemidler, søppel, bensin og evt giftige stoffer er kontrollert.

Mindre jorderosjon.

Reduksjon av trusler mot miljøet og arbeidere.
Det er absolutt forbud mot de mest farlige sprøytemidlene. Bruken av agronomiske kjemikalier er strengt kontrollert.

Beskyttelse av dyrelivet og stans i ødeleggelsen av mindre skoger og trær.
Elvebreddene er vernet med beskyttende soner, viktige og utsatte økosystemer er bevart slik som våt- marksområder og eksisterende skoger på plantasjene bevares.

Mindre søppel.
Restproduktene på plantasjene som bananskall, kaffeskall og annet behandles og brukes til gjødsel. Annet søppel som plast, glass og metall blir resirkulert.

Mindre bruk av vann.
Innsparingsrutiner er etablert og gjennomføres på områder som ellers bruker vann, herunder vaskestas- joner, boenheter og vanningssystemer.

Bedre og mer effektiv ledelse.
Sertifiseringen hjelper bøndene med organisering, planer, forbedringsprogrammer, implementering av god praksis, identifisering av problemer, samt overvåkning av progresjon.

Forbedring av arbeidsforhold.
Etablert ordning med minimumslønn. Gode boforhold, rent drikkevann, sanitærutstyr og et helsemessig godt arbeidsområde er sikret. Arbeiderne og deres familier har tilgang til skoler, helsestasjoner, transport og trening.

Forbedring av fortjeneste og konkurransefordeler.
Øker produksjonen, forbedrer kvaliteten på kaffen, reduserer klager fra arbeidere og plukkere. Rainforest Alliance-sertifiseringen tilbyr bøndene bedre markedsbetingelser i forhold til salgspris ved oppnåelse av en såkalt ”premium price” og tilgang til kredit.

Fem sertifiserte hos Black Cat

Black Cat Kaffe og Tehus AS har hele fem typer Rainforest Alliance sertifisert kaffe og samtlige er 100% sporbare (”single estate”).

Art. 445 El Molino medium brent
Mild på smak, og veldig lett å like. Flott balansert syrlighet med hint av nøtter. Utrolig ren kaffe.

Art. 448. El Molino espresso
En mørk brent kaffe med mye sødme, hint av nøtter og fin balansert syrlighet. Nydelig crema. Vår egen fra jord til munn.

Art. 494. Las Morenitas
Denne kaffen gir en klassisk, ren og balansert kopp med en fyldig munnfølelse. Smaken er preget av sjokolade og nøtter, akkompagnert av en fruktig sødme. Den fungerer også ypperlig som espresso, hvor den produserer en kompleks og sødmefull smaksbombe.

Art. 486. Las Nubes Pacamara Peaberry
En kaffe med deilig aroma av søte frukter og en dominerende smak av sjokolade og søt karamell. En helt spesiell kombinasjon av sødme og syrlighet gir en fløyelsliknende smak i munnen. En unik og sjelden kaffe. Svært lett å like med mye kaffesmak uten å være sterk. En tykk og nøttefarget crema som gir et fan- tastisk resultat i espressokoppen.

Art. 485. Las Nubes Pacamara Supremo
Aroma av søte frukter, med sjokolade og karamell-fudge som dominerer. Flott kombinasjon av sødme og syrlighet. En unik opplevelse.

Stolt eier

Black Cat Kaffe og Tehus er for øvrig stolt eier av den ene av disse plantasjene: EL Molino som ligger i Matagalpa området i Nicaragua. Arbeiderne på denne plantasjen jobbet med forberedelser til Rainforest Alliance sertifiseringsprosessen i to år og oppnådde den høyeste Rainforest Alliance poengstore noen gang med 95,7 poeng av 100 oppnåelige.

Å være Rainforest Alliance sertifisert er en kontinuerlig prosess og vedlikeholds- sertifisering gjennomføres to ganger pr år.