Telehjelpen

Hvordan ser deres bransje ut om 5 år?

Blogginnlegg   •   mai 13, 2016 08:45 CEST

Sitter du i ledelsen eller styret til en bedrift? Har dere diskutert hva digitalisering kan gjøre for deres bransje? Det er styret og ledelsen sin oppgave å posisjonere selskapet for dagens og fremtidens utfordringer. Og ikke minst muligheter. Digitalisering kan nemlig være en mulighet hvis man er godt forberedt. Er dere forberedt?

Ingen bransjer er skjermet for utvikling. Digitalisering er kanskje den sterkeste driveren for utvikling i dagens samfunn. Barclays analytiker Brain Johnson mener at salget av biler i USA kan bli redusert med hele 40% de neste 25 årene som følge av at kundene blant annet vil dele selvkjørende biler. Det er ned fra 17,5 millioner biler i 2015 til rundt 10 millioner biler i 2040. En slik reduksjon vil selvfølgelig medføre ekstreme utfordringer for produsenter, forhandlere og underleverandører hvis spådommene slår til.

Men med 25 år frem i tid har man tid å tilpasse seg. Så vidt. For utviklingen har allerede startet. Denne uken ble det kjent at Fiat Chrysler og Google har inngått samarbeid om å produsere 100 selvkjørende Chrysler minivans. Dette er Googles første samarbeid med en stor bilprodusent. Fra å ligge langt bak i feltet har Fiat Chrysler plutselig plassert seg ett hestehode foran konkurrentene. Bare ved å inngå samarbeid med en i GAFA-gjengen (Google, Amazon, Facebook og Apple).

Teslas kinesiske konkurrent LeEco har uttalt at de ser på sine biler som smarte mobile enheter på samme måte som en mobiltelefon eller en iPad. Dette er nok neppe slik BMW eller Volvo ser på sine biler, og det sier litt om ulikhetene i tankesett mellom nye og tradisjonelle aktører.

Det finnes mange eksempler på markedsledere som i dag er så godt som borte fordi de enten ikke fulgte med i timen eller fordi de ble utkonkurrert av ny teknologi. Kodak, Nokia, Blockbuster og Blackberry er internasjonale eksempler. Her hjemme har vi har vi selskaper som VideoNova, FotoKnudsen (butikkene) og en rekke lokale reisebyråer.

Mange bransjer står allerede i starten av, eller er midt i, en omstillingsprosess hvor man utfordres av nye aktører som satser på digitalisering som sitt konkurransefortrinn. Dagligvarer, banker, medier og trykkerier er noen eksempler på slike bransjer. Digitalisering og globalisering går også hånd i hånd da internettet kjenner få grenser utover .no og .se.

Hvem er nest ut? Alle bransjer har et potensial til å utfordres av ny teknologi. Selv håndverksyrker som frisører, malere og snekkere kommer til å oppleve endringer på grunn av digitalisering. Ikke det at datamaskiner kommer til å erstatte hårklippen (i alle fall i ikke neste uke), men måter man kommuniserer med kundene på, måten man utfører jobben på og hvordan man følger opp kunden i etterkant vil nok kunne endres og utgjøre et konkurransefortrinn.

Det er ofte små ting som skal til for utnytte digitalisering til sin fordel. Hvorfor tilbyr f.eks ikke kjeder som Maxbo eller Byggmakker alle norske husstander en gratis database hvor man kan lagre all informasjon om sitt hus? Alt fra fargekoder i de ulike rom, dato og materialvalg ved oppussing, kvittering fra håndverkere og selvfølgelig varekjøp fra Maxbo/Byggmakker? Dette er jeg overbevist om at ville skapt en sterkere binding mot kundene og gitt økt omsetning. Samtidig ville det gitt butikkene en unik kunnskap om kunden som de helt klart kunne brukt til sin fordel i markedsføring og betjening av kunden. Denne muligheten har de foreløpig gitt bort til andre aktører som har etablert boligmappa.no.

Sikkerhet er et viktig argument for tradisjonelle banker i kampen mot nye aktører. Hvorfor spiller ikke bankene på dette ved å tilby meg et program hvor jeg trygt kan oppbevare alle mine passord? Ved siste opptelling hadde jeg rundt 250 passord til ulike nettsider, og jeg bruker i dag et program som heter 1Password for å lage og holde kontroll på alle passord. Eller hvorfor tilbyr ikke min bank en digital postkasse (jeg har jo allerede en innboks i nettbanken) slik at jeg slipper å benytte en ny aktør som Digipost eller e-boks? Ved å tilby meg slike verdifulle tilleggstjenester har min bank unike muligheter til å gjøre knytningen mot meg som kunde enda sterkere. Alt i en app - alt på ett sikkert sted. Sjansen for at jeg prøver andre aktører reduseres dermed betraktelig (så sant banken også følger med i utviklingen av kjerneproduktene til en bank).

Et godt eksempel på en aktør som ikke bare utfordret en hele bransje, men også seg selv er Netflix. For mange år siden var Netflix sin hovedvirksomhet postordreleie av DVD filmer (noe de fortsatt driver med i USA). Man leier enkelt og greit en film på nettet og får den levert i postkassen. Når man har sett den ferdig returnerer man bare filmen, og man mottar neste film man ønsker seg. Med denne tjenesten utfordret Netflix blant annet tradisjonelle aktører som Blockbuster (nå konkurs).

Men Netflix-sjef Reed Hastings nøyde seg ikke med å utfordre eksisterende aktører - han utfordret også seg selv. Var deres disruptive modell med postordreleie riktig modell eller fantes det andre måter å distribuere film på i fremtiden? Slik så dagens Netflix dagens lys. Det er sagt om Reed Hastings at han er mannen som fant opp både konseptet "DVD by mail» og konseptet som drepte "DVD by mail" (Fortune 1.april 2016).

Det er enormt mange muligheter til å skille seg ut positivt for de som tar grep. Slik som blant annet Nordea gjør ved å invitere til samarbeid med utfordrerne. Digitaliseringen av samfunnet kan nemlig åpne for mange spennende muligheter. Hvis man evner å både se og ta mulighetene selvfølgelig.

Og slike muligheter kan ofte være både nyttige og lønnsomme. Bare spør Reed Hastings i Netflix. Men man må ikke ha ambisjoner om internasjonal dominans for å lykkes med digitalisering av sin virksomhet. Det viktigste er man har det på agendaen og at man har en plan for hvordan man ønsker å utvikle seg selv og sin bransje. Telehjelpen hjelper bedrifter med å jobbe smartere. Ta gjerne kontakt for en uformelle samtale om hva vi kan bidra med for å posisjonere dere for fremtiden.