Black Cat Kaffe og Tehus AS

Hvorfor er gradering av te så viktig?

Blogginnlegg   •   jun 11, 2014 12:30 CEST

Som kunde opplever man ofte å komme over poser, pakker eller esker med te som er merket med forskjellige bokstaver ved siden av navnet på teen. Disse forkortelsene refererer til teens gradering. Men hvorfor er dette så viktig?

Forkortelsene relateres ikke til hva teen smaker i form av munnfølelse, aroma og body -  men er ment som informasjon om utseende på tebladene. Dette kan være nyttig hvis man skal kjøpe te fra en leverandør gjennom en katalog eller teliste. Graderingene er kun brukt på sorte teer fra et utvalg teproduserende land. Sortering kan variere fra land til land. Selv den beste tekjenner kan bli forvirret.

Men, om man lærer seg å forstå graderingskategoriene - og deres akronymer - kan dette forenkle innkjøpsprosessen av te.

Det er som nevnt intet universalt graderingssystem. La oss ta Kina som første eksempel.  Der er te kategorisert med tall, der 1 er den høyeste rangeringen og ned til 7, 8, 9, basert på tebladets stil og form, og hvor nøyaktig og grundig produksjonsprosessen har blitt fulgt.

I Taiwan og Japan finner man graderingssystemer som rangeres fra høyt til lavt; Extra Choicest, Choicest, Choice, Finest, Fine, Good Medium, Medium, Good Common, Common, Nubs, Dust og Fannings.

Den mest kjente og brukte graderingen er den som brukes på te som produseres i land som India, Sri Lanka, Afrika, Argentina, Indonesia, Malaysia og Europa. Her finner man de mest vanlige betegnelsene for hele teblader:

OP: Orange Pekoe

FOP: Flowery Orange Pekoe

GFOP: Golden Flowery Orange Pekoe

TGFOP: Tippy Golden Flowery Orange Pekoe

TGFOP 1: Tippy Golden Flowery Orange Pekoe One

FTGFOP: Finest Tippy Golden Flowery Orange Pekoe

FTGFOP 1: Finest Tippy Golden Flowery Orange Pekoe One

SFTGFOP: Special Finest Tippy Golden Flowery Orange Pekoe

SFTGFOP 1: Special Finest Tippy Golden Flowery Orange Pekoe

For teblader som ikke er hele legger man ved bokstaven B (broken). For eksempel BOP (Broken Orange Pekoe), FBOP, GBOP, TGBOP osv. For lavere kvalitetssorteringer av te som brukes i teposer legger man til bokstavene F (fannings) og D (dust) for eksempel OF, OPF, FBOPF, FD & GD.

Det er viktig å påpeke at tegraderinger er satt opp av teprodusentene - og at dette kan variere fra produsent til produsent.

Men la oss gå tilbake til innledningen, hvorfor er tegradering så viktig?

Gjennom en økt forståelse for graderingene som blir brukt får vi tilgang til mer nyttig informasjon om de spesifikke tesortene. Noe som igjen er nyttig i jakten på en teprofil. Vi vet at en teblanding med mindre deler av tebladet gir en sterkere smak enn te som er basert på hele teblader.

Dette betyr at hvis du er ute etter en sort frokostte, skal du se etter en Broken te (se etter "B" i graderingen).  Er du derimot ute etter en mild, myk, søt sort te, vil en te med høy mengde knopper tilfredsstille en slik teopplevelse. Du skal derfor lete etter te gradert med bokstaven "F" eller "G". F står for Flowery, noe som betyr at teen har knopper og G, Golden- noe som betegner en høyere andel av knopper på teen.

Gradering på teblader hjelper oss å forstå hvordan bladene ser ut og hva vi kan forvente hva gjelder smaksprofil. All den informasjonen vi kan samle om teen vil kunne være veldig nyttig når man skal kjøpe inn te eller starte en tebusiness. Veldig ofte kjøper man te gjennom en katalog, ved å studere en lang liste med tetyper som en selger sender til kunden. Forkortelsene, kategoriseringen og betegnelsene som har blitt beskrevet her skal hjelpe oss med å få en idè om hvordan utseende og karakter teen har.

Lykke til!