Telehjelpen

Kjøp eller bli kjøpt

Blogginnlegg   •   okt 23, 2016 11:25 CEST

Det amerikanske teleselskapet AT&T kjøper Time Warner Inc. for svimlende 700 milliarder kroner. Med på lasset får de blant annet med seg TV-produsent/strømmeselskapet HBO, nyhetskanalen CNN og filmstudioet Warner Bros, samt hele deres bibliotek av filmer, serier og dokumentarer. Oppkjøpet skjer kun ett år etter at de kjøpte TV-distributøren DirecTV for 400 milliarder. Konkurrenten Verizon har brukt milliarder på milliarder i Silicon Valley ved å kjøpe innhold- og teknologidelen av Yahoo og hele AOL. Ironisk nok ender nå AOL og Time Warner, fusjonspartnerne fra verdens kanskje mest mislykkede fusjon fra 2001, opp hos hver sin teleoperatør.

Begge teleselskapene kjøper seg dermed betydelig opp innen innholdstjenester. De har allikevel litt ulike strategier når AT&T nå velger å satse tungt på innhold og distribusjon, mens Verizon har satset mest på nettbaserte nyheter og reklame. AT&T og Verizon er nummer 1 og 2 i det amerikanske markedet, og begge leverer mobil, bredbånd og TV til både privatpersoner og bedrifter. Hvorfor bruker de så mange milliarder på slike oppkjøp?

Den enkle forklaringen er at både Verizon og AT&T utfordres fra alle kanter. På TV-fronten utfordres de fra aktører som Netflix og HBO, på bredbånd utfordres de av nye aktører som Google Fiber og kundenes økende bruk av mobiltelefoni, og innen mobil utfordres de massivt av Sprint og T-Mobile. Det er samtidig lite som tyder på at det kommer en ny trend innen telekom som vil gi teleselskapene sterk vekst. Verken IoT eller 5G er nok til å ta igjen det de vil tape til nye konkurrenter på sine nåværende kjerneområder.

Både Verizon og AT&T opplever derfor liten fremtidig vekst og de må tenke nytt. Begge ser nok samtidig at de på sikt vil bli utfordret av aktører de ikke har en sjanse til å kjøpe. Vi tenker da på GAFA (Google, Amazon, Facebook og Apple) som sammen med Microsoft vil utfordre aktører i alle bransjer i årene som kommer.

For Verizon og AT&T er det derfor kanskje kjøp eller bli kjøpt. Så hva kan vi vente fra nordiske teleselskaper i årene som kommer? Telenor har kjøpt markedsførings- og teknologiselskapet TapAd og Telia eier en liten del av Spotify (rundt 1,5%). Dette alene er neppe nok til å demme opp mot de utfordringene de vil møte både lokalt og globalt i tiden fremover. Hvordan vil de utfordre og hvordan vil de bli utfordret?