Gudbrandsdal Energi

Max Kraft holder sommerstengt – konkurrenten svarer på 5 sekunder

Blogginnlegg   •   aug 15, 2013 08:00 CEST

Europower: Mona Adolfson

Selv midt i fellesferien er de fleste strømleverandørene raske til å svare på kundetelefoner. Kun prisleder, Max Kraft, er utilgjengelige. De har sommerstengt. Hvem som var raskest, med kun 5 sekunders svartid, finner du her.

Europower har gjort en enkel test og sjekket svartiden hos 21 av strømleverandørene. Dette er leverandører som har landsdekkende tilbud på enten variabel pris, markedspris eller begge deler. I tillegg har vi ringt Lyse, som har landsdekkende tilbud på fastprisavtale.

Med unntak av ett selskap, fikk vi svar hos samtlige av strømleverandørene. Max Kraft melder imidlertid på sine nettsider at kundesenteret holder sommerstengt i uke 29 og 30. På telefon får vi samme beskjed, med henvisning om å ta kontakt igjen i uke 31.

Det er relativt stille hos de fleste av selskapene, men enkelte kundesentre kan likevel melde om en del aktivitet også nå midt i fellesferien. Redusert aktivitet på telefon og mail gjør det enklere å betjene telefonene inn til kundeservice og håndtere de forespørslene som kommer. Det beier opp for redusert kapasitet som følge av ferieavvikling i selskapene.

Raskest

Etter telefonrunden må vi likevel kunne si at strømselskapene er relativt raske til å plukke opp røret. Aller raskest var Gudbransdal Energi, som i løpet av 5 sekunder besvarte vår oppringing med en kyndig person i den andre enden. Også hos Fitjar kraftlag fikk vi rask respons, kun 6 sekunder, men her måtte vi settes videre til rette vedkommende. Totalt var det fire selskaper som kunne besvare i løpet av de første 10 sekundene. i tillegg til de to nevnte, svarte SKS Kraftsalg og Stranda Energi på henholdsvis 9 og 10 sekunder.

I alt ni av de 21 selskapene vi kontaktet hadde telefonsystem der man som innringer må gjøre valg for å komme videre. Dette forlenger ventetiden noe. Det var likevel relativt raskt besvart både hos Fjordkraft og hos Hafslund, som brukte henholdsvis 16 og 22 sekunder på å besvare telefonen. Disse var imidlertid også de klart raskeste i denne kategorien.

Lengst ventetid hos Lyse

Dårlig ut kommer Lyse. Riktignok har selskapet kun fastprisprodukt som de tilbyr på landsbasis, men det er også den billigste landsdekkende fastprisavtalen på Konkurransetilsynets prisoversikt akkurat nå.

Men det tar tid for å komme frem til kundesenteret. 1 minutt og 55 sekunder er den lengste svartiden i Europowers sommertest. Noe skyldes at det er mange trinn i menyen for å komme frem til området som dreier seg om strømavtaler, men også når vi er gjennom alle stegene tar det forholdsvis lang tid før noen svarer. I hvert fall om vi sammenligner med de andre selskapene av tilsvarende størrelse.

Også Norgesenergi bruker tid på å svare. Sammen med Lyse er de eneste som bruker over minuttet. De har heller ingen meny man skal gjennom så lenge det gjelder strømavtale.

Også Lærdal Energi brukte oppunder minuttet. Her var forklaringen et uheldig sammenfall mellom ferieavvikling og sykdom hos flere. Det er opplagt at de små selskapene er mer utsatte, men det var generelt ikke noe vi registrerte, snarere tvert imot.

Blide ferievikarer – dårlige nettsider

Vårt generelle inntrykk er at strømleverandørene er raske til å svare på telefonen nå i ferietider. Mange har ferievikarer på plass, som i hvert fall møter oss med en blid tone. Vi har ikke testet deres kompetanse på produkt.

Flere av selskapene har imidlertid en del å gå på når det gjelder tilgjengelig informasjon på nettsidene. Telefonnummer til kundeservice bør være godt synlig på nettsidene. Dette er en informasjon vi måtte lete etter hos flere.

Oversikt over svartid:

21Max Kraft

stengt

Om sommertesten:

Dette er en enkel test der selskapene er oppringt i tilfeldig rekkefølge, kun én gang. Oppringingen er gjort 17. og 18. juli mellom klokken 1100 og 1300. I testen er kun svartid vurdert i rangeringen.