Mills DA

Mills DA på helseseminar hos NorgesGruppen

Blogginnlegg   •   jun 11, 2014 16:22 CEST

Det er stort fokus på helse innen matvarebransjen og undersøkelser viser at forbrukerne ønsker sunnere produkter i butikkene. NorgesGruppen arrangerte helseseminar torsdag 5. juni, der saltreduksjon var hovedfokus. Helse- og omsorgsministeren var tilstede og Linda Granlund, leder for helse og ernæring hos Mills DA, var en av debattantene.

Det var rundt 100 deltakere på helseseminaret til NorgesGruppen forrige torsdag og i tillegg til en rekke representanter fra matvarebransjen var også Helse- og omsorgsminister Bent Høie og divisjonsdirektør for folkehelse i helsedirektoratet Knut Inge Klepp til stede. Saltreduksjon var hovedtemaet og det er tydelig at matvarebransjen ønsker å gjøre mer. Som en av Norges ledende næringsmiddelbedrifter gjør Mills DA en rekke tiltak innenfor saltreduksjon og Linda Granlund, leder for Helse- og ernæring i Mills DA, trakk spesielt frem dette i sitt innlegg. I tillegg til Mills DA var også Nortura, Orkla, United bakeries, Bakers og NorgesGruppen representert.

-Om vi skal nå målene i NCD-strategien, med spesielt fokus på å redusere andel mettet fett og salt i matvareproduktene, er vi nødt til å jobbe sammen. Vi må ha en dugnad hvor både handelen, leverandører, myndigheter og FoU-miljøer jobber sammen. I Mills DA er vi opptatt av å gjøre det enkelt for folk å ta sunne valg. Vi leverer hverdagsprodukter som de aller fleste har et forhold til, og vi er opptatt av å hele tiden forbedre disse i tråd med myndighetenes kostanbefalinger, sier Linda.

Mills DA er opptatt av riktig fettsammensetning i matvarene, med fokus på mindre mettet fett. Her har de blant annet produktporteføljen fra Vita hjertego’, som tilbyr matvarer som er gunstige for kolesterolet. Mills DA er i tillegg helt fri for palmeolje og transfett i alle sine produkter. Saltreduksjon har stått på selskapets agenda i mange år. Dette har resultert i en saltreduksjon på 150 tonn på ti år, tilsvarende en reduksjon på 20 %.

-Vi må fortsette det gode arbeidet med å få ned mettet fett og saltinnhold i norske matvarer, og det blir spennende å se hva vi sammen kan utrette, avslutter Linda.