Telehjelpen

Mobilåret 2017

Blogginnlegg   •   jan 02, 2017 13:17 CET

Det er alltid et sjansespill å spå om fremtiden, men vi legger hodet på blokka og forsøker å se litt på hva som kan skje i mobilmarkedet i 2017.

Viser myndighetene endelig hvor skapet skal stå?
Året 2016 ble avsluttet med at Konkurransetilsynet varslet Telenor om en mulig bot på 904 millioner for misbruk av dominerende markedsmakt, samt at de varslet Telia om at de vil kunne gjøre inngrep mot oppkjøpet av Phonero. Vil 2017 bli året hvor myndighetene viser at de ikke ønsker et sterkt duopol i det norske mobilmarkedet? Myndighetsorganene Konkurransetilsynet (KT), ESA, Nkom og Forbrukerombudet (FO) har flere viktige saker på sine bord som må løses, og hvor de ved handling kan slå ned på den dominerende rollen som Telenor og Telia sammen har i markedet.

I 2017 håper vi å se konklusjoner i

• den fire år lange saken KT har gående mot Telenor
  • den like lange etterforskningen ESA har gående mot Telenor
  • KT sin behandling av Telias oppkjøp av Phonero
  • Nkom sin regulering av Telenor som dominerende aktør
  • FO sin vurdering av 5-sifrede nummer

Vi håper også at myndighetene vil fortsette å legge til rett for Ice som den tredje netteieren, samt sørge for levelige vilkår for andre aktører som ønsker å ta opp konkurransen med Telenor og Telia. Etter å ha vært delvis med på å etablere ett duopol i Norge bør myndighetene nå sørge for at vi får sunn og god konkurranse i mobilmarkedet. Det er nemlig ikke myndighetenes oppgave å sørge for at man har nesten 50% margin selv om man eier mobilnett.

Mye snakk om IoT og 5G
Mange snakker om IoT (Internet of Things), og vi vil se mange spennende eksempler på hva man kan bruke IoT til også i 2017. For bruken av kommunikasjon mellom maskiner er ventet å eksplodere i årene fremover. Spesielt er det eierne av mobilnettene, Telenor og Telia, som snakker om IoT ettersom det er de som foreløpig har størst gevinst av det. Men når store internasjonale aktører som Samsung, IBM, LG, Google, Apple og Microsoft kommer på banen med produkter som baserer seg på IoT-teknologi vil de merke press på prisene, og det vil nok ikke bli den melkekuen som de håper på.

Netteierne, spesielt Telia, har allerede begynt arbeidet med å fremsnakke 5G som vil være den neste generasjonen mobilnett. Mange mener at endringene utover økt fart er begrenset, men det vil nok ikke hindre Telenor og Telia i å konkurrere om oppmerksomheten knyttet til noe de foreløpig ikke kan levere. Vi vil ikke se selvkjørende biler, som er avhengig av høy fart på mobildata, i vanlig trafikk i Norge på noen år er vår gjetning.

Dekning og fart
Det særnorske fenomenet å ta betalt for ekstra fart på mobildata ble fjernet for godt i desember 2016 når lavprisaktøren Hello ga alle sine kunder fri fart inkludert i sine abonnement. Telenor og Telia vil i 2017 allikevel fortsette sin kamp om å tilby best dekning og høyest fart, men nå altså tilgjengelig for alle som ønsker det uavhengig av betalingsvilje. Denne kampen utkjempes til beste for kundene. Vi håper at Telia tidlig i 2017 følger etter Telenor og tilbyr WiFi-tale til alle sine kunder.

Roam Like Home
En melkeku som forsvinner for godt i 2017 er fortjenesten på nordmenns bruk av mobil i EU. Når man befinner seg i ett annet mobilnett enn det man er kunde hos benytter man seg nemlig av såkalt roaming. Frem til nå har mobiloperatørene tjent så mye penger på roaming at EU har vedtatt at kundene ikke skal betale mer for bruk innen EU enn man gjør i sitt eget land, også omtalt som "Roam Like Home».

Med abonnement som inkluderer både tale, meldinger og data betyr det at man ikke vil betale noe for å bruke sitt abonnement i EU. Enkelte operatører har allerede inkludert slik bruk i noen av sine abonnement, men alle må ha dette på plass fra og med 15.juni 2017. Det vil derfor være endel endringer i mobiloperatørenes abonnement på vårparten for å tilpasse alle abonnement til Roam Like Home. Hvordan lavprisaktørene som Hello, Chili og Komplett vil inkludere roaming i sine abonnement blir spennende å se.

Mobiloperatørene vil foreløpig beholde melkekuene som gjelder samtaler fra Norge til utlandet (dette er nemlig ikke roaming), og bruk av mobiltelefon utenfor EU.

Prisene kan øke
Telia mener at det annonserte oppkjøpet av Phonero vil stryke konkurransen ettersom de vil bli større og sterkere i kampen mot Telenor. Men her tror vi at Telia misforstår hvordan konkurransen i det norske mobilmarkedet fungerer. Det er nemlig ikke Telia sin kamp mot Telenor, men alle andre operatører sin kamp mot Telenor og Telia som er avgjørende for om vi har en effektiv konkurranse eller ikke. Telenor og Telia vil kontrollere 95% av omsetningen og 100% av fortjenesten i mobilmarkedet hvis oppkjøpet går igjennom. Sigve Brekke i Telenor har uttalt at de ønsker å øke prisene og etter et eventuelt oppkjøp av Phonero vil de neppe møte sterk motstand hos Telia som styres av tidligere Telenor-direktør Abraham Foss og hans sjef, tidligere Telenor-direktør Johan Dennelind.

Ice viser endelig muskler som utfordrer
De eneste som kan holde Telenor og Telia skikkelig i ørene er Ice. Man trenger nemlig et eget mobilnett for å kunne tilby virkelig innovative produkter og priser i mobilmarkedet. Og eget mobilnett har Ice. I disse dager søker Ice etter noe de har valgt å kalle DNA-direktør - ett signal om at de ønsker å være annerledes og virkelig satse. Leser man litt mellom linjene i stillingsannonsen kan dette være en av de viktigste stillingene i norsk telekom de neste 5 årene. Mye av suksessen til Ice kan faktisk avhenge av hvem de ansetter i denne rollen og hvilke fullmakter personen i virkeligheten får. Det blir spennende å se om 2017 blir året hvor Ice viser hva de vil i det norske mobilmarkedet.

Flere nye aktører
I løpet av 2016 fikk vi nye mobiloperatører fra nettbutikken Komplett, TV- og bredbåndsselskapet Get og nordnorske Saga Mobil. Vi tror alle disse har fått en tøff start, men hvis de gjør de riktige tingene kan de lykkes i markedet. Det er flere virksomheter med mange eksisterende kunder som kan, og bør, vurdere å tilby mobiltelefoni. I 2017 vil vi derfor mest sannsynlig få enda flere nye aktører som kommer inn i markedet med spennende satsninger. Allerede nå i januar lanserer Svea Finans billing som ny tjeneste, og de nok vil være med på å legge til rette for både nye og eksisterende aktører.

En aktør som sannsynligvis forsvinner i 2017 er Telenor og Telia sitt felles selskap for betaling via mobilregningen, Strex. Unnfanget i en tid før Vipps, mCash og MobilePay ble Strex født høsten 2016 (etter tidenes lengste svangerskap), men vi tror behovet for Strex er utdatert.

Telenor og Telia strammer sin distribusjon mot egne kanaler
Både Telenor og Telia har de siste årene investert betydelig i avanserte kundedialogsystemer (CRM), og de ser nå at disse investeringene gir gevinst. Det beste beviset på dette er at Telenor i 2017 avslutter samarbeidet med Euronics og Spaceworld Soundgarden. Vi tror begge operatørene vil intensivere sine digitale satsninger, og stramme inn distribusjonen ytterligere mot sine egne kanaler. Dette vil legge press på aktører som Elkjøp/Lefdal og Expert, samt flere bedriftsforhandlere i året som ligger foran oss. Hvis disse ikke spiller kortene sine riktig kan de i løpet av noen få år være i samme situasjon som Euronics.

Produkter
I 2017 fyller selveste iPhonen 10 år. Etter å ha snudd bransjen opp ned, lansert nye spennende telefoner og tjenester på rekke og rad har Apple ironisk nok kommet i posisjonen som Nokia hadde for 10 år siden. Apple har de siste årene tatt en rekke underlige strategiske valg som har fått selv de mest lojale fans til å vurdere andre leverandører. Samtidig ligger de tilsynelatende langt etter på viktige områder som talestyring og kunstig intelligens (AI).

Men Apple har også lansert Airpods, som ikke bare får folk til å se rare ut, men som også kan være et signal om at vi i nær fremtid kommer til å bruke mobilen annerledes enn i dag. I løpet av 2017 tror vi nemlig at flere kommer til å snakke inn instruksjoner til telefonen fremfor å skrive. Det være seg informasjon om hvor man skal for guiding via GPS, hva som skal stå i en melding man vil sende eller kommunikasjon med ulike bots. Se bare for deg at du med Airpods i ørene sier «Jeg går i møte», og at mobilen automagisk endrer status i sentralbordet til opptatt, aktiverer stille-funksjon på mobilen, sørger for at inngående samtaler går rett til mobilsvar (med unntak av VIP-nummer selvfølgelig), sender «jeg sitter i møte» svar til de som kontakter deg på SMS, åpner ett nytt notat i Evernote for møtenotater på din Mac eller PC og slår på alarm som gir fra seg forsiktig vibrering når det er igjen 10 minutter av møtet slik at man kan oppsummere.

På hardware fronten tror vi at Apple lanserer allerede mye omtalte iPhone 8 (eller hopper de rett til iPhone 10 i jubileumsåret?), Samsung tar revansje etter skandalen med Note 7, at Huawei stormer oppover salgslistene og at merkenavn som Sony og HTC står igjen som tapere. Google kommer til å lansere Google WiFi i Norge og vi får endelig Google Home og Google Assistant på norsk i 2017.

Vi håper også, mer enn vi tror, at vi endelig vil se telefoner med såkalt e-sim som gjør at man kan ikke behøver dagens fysiske SIM-kort. Da vil man blant annet kunne bytte operatør uten å bytte SIM-kort, og dette vil være med på å øke konkurransen i markedet.

Uansett hva som skjer går vi ett spennende mobilår i møte, og vi gleder oss til å følge med på utviklingen.

Disclaimer: Morten Evjen i Telehjelpen har jobbet noe med Svea Finans, samt at han skal holde foredrag på deres lansering av billing 12.januar 2017.