Epson Norge

Oppnå synergi med sponsoravtaler

Blogginnlegg   •   aug 20, 2015 10:54 CEST

Av: Epsons blogg-team

I moderne sponsoravtaler handler suksess som oftest om de gjensidige fordelene ved partnerskapet, der begge partnerne drar nytte av de felles verdiene som oppstår gjennom samarbeidet. Men det er slett ikke enkelt å skape en vellykket, felles helhet, og merkevaresynergi – eller snarere mangelen på sådan – kan være avgjørende for om et partnerskap fungerer.

Når du skal begynne jakten på mulige partnere, er det derfor helt nødvendig at du planlegger fremgangsmåten din nøye helt fra starten av. Hva ønsker virksomheten din å få ut av en vellykket sponsoravtale? Økt omsetning? Økt synlighet, kanskje? Det kan også hende at du vil posisjonere virksomheten din som en aktiv støttespiller for en gitt bransje eller sak, noe som påvirker hvordan du går frem i jakten.

Epsons internasjonale sponsorpartnere er Manchester United Football Club og MERCEDES AMG PETRONAS-laget i formel 1. Selskapet har hatt et nært forhold til sport helt siden OL i Tokyo i 1964, der hele arrangementet fikk en pangstart takket være våre svært nøyaktige presisjonsur og tidtakere med utskrift. I dag har vi også partnere som ikke nødvendigvis har noen forbindelse til produktene vi leverer, og idrettene lagene våre deltar i. I stedet er målet vårt å understreke likhetene mellom lag som arbeider innenfor veldig ulike sfærer – som for eksempel formel 1, fotball og teknologi.

Merkevaresynlighet
Den beste måten å finne en perfekt sponsorpartner for virksomheten din på er å se bort fra forventningene om hvem du TROR er den perfekte partner – det handler nemlig ikke om HVA de gjør, men om HVORDAN de gjør det. «Merkevaresynergi» er et begrep som beskriver den vinn-vinn-situasjonen som er målet for alle sponsoravtaler. Det henviser til et markedsføringsfenomen der kombinasjonen av to eller flere merkevarer (co-branding, tilknytning osv.) til sammen skaper en kundeappell som er større enn den samlede appellen for de enkelte produktene.

Tim Frith, Account Director og sjef for merkevaretjenester hos Sport Five UK (byrået som er ansvarlig for Epsons sponsoravtale med Manchester United), har følgende å si: «Sponsoravtaler er en fantastisk måte for merkevarer å slå gjennom i et travelt marked, og bygge samhørighet med målgruppen sin. For å få mest mulig ut av en sponsoravtale er det viktig at merkevarene bruker tid og krefter på å aktivere sponsoratet. Dette bør gjennomføres som et genuint partnerskap mellom merkevaren og rettighetshaveren, der de arbeider sammen for å nå et felles mål.»

Et eksempel er bilen på omslaget til spillet Gran Turismo 4. Begge produsentene har et veldig positivt omdømme, og dermed blir noen tiltrukket av spillet på grunn av bilen, mens andre blir tiltrukket av bilen på grunn av spillet. De to merkevarene tilhører åpenbart ikke samme gruppe, men begge to drar fordeler av å samarbeide på denne måten. En av de tydelige fordelene var at Nissan-bilen fikk økt synlighet gjennom å være avbildet på omslaget til et spill som solgte 11,73 millioner eksemplarer på verdensbasis, et enormt og svært sammensatt publikum. Og på den andre siden dro spillet fordel av å ha en splitter ny superbil på omslaget – folk ble lokket til å kjøpe spillet fordi de hadde lyst til å prøvekjøre bilen virtuelt, noe som igjen økte salget.

Det samme gjelder for Epson og samarbeidet med Manchester United og MERCEDES AMG PETRONAS. Epson-navnet er svært synlig på digitale reklameplakater rundt om på Old Trafford, Manchester Uniteds hjemmebane, på kampdagene, samt på intervjubakgrunnene når spillerne blir intervjuet etter kampene. Det vises også tydelig på formel 1-bilene som kjøres av Lewis Hamilton og Nico Rosberg, og på kjøredressene de har på seg. Dermed får alle parter umiddelbar tilgang til de mange millionene på verdensbasis som liker enten fotball, formel 1 eller produktene våre – men dette handler om mye mer enn bare hvor man kan se navnet ditt.

Hvis vi ser nærmere på Epsons partnerskap med Manchester United, er det lett å se hvordan dette gjør merkevaren Epson i stand til å skape minneverdige opplevelser som ikke kan kjøpes for penger, og som engasjerer og belønner målgruppene. Tim Frith legger til: «Epson World Cup, som gikk av stabelen i forrige sesong, var Epsons største verdensomspennende aktivering av partnerskapet med Manchester United så langt. Dette var et fabelaktig salgsinsentiv for kanalpartnere over hele verden. Kampanjen ga svært positive salgsresultater, og 168 kanalpartnere ble belønnet med en drømmereise til Manchester, der de fikk spille på legendariske Old Trafford. Siden kampanjen ble kjørt i 15 land over hele verden, var det en glimrende mulighet for Manchester United til å knytte bånd med et bredere publikum over hele verden, og å skape samhørighet med fotballfans gjennom Epson. Dette var et utmerket eksempel på at to varemerker fra helt ulike sektorer inngikk et partnersamarbeid for å gi hverandre gjensidige fordeler på verdensbasis.»

Utnytte synergi til felles beste
Se etter felles interesser, felles mål og visjoner som kan drøftes etterhvert som forholdet skrider frem. Hvis selskapet ditt befinner seg helt i forkant av den teknologiske utviklingen, er det naturlig å se etter et partnerselskap som gjør det samme – men ikke nødvendigvis innenfor samme sektor. Hvis selskapet ditt er kjent for å være nyskapende innenfor sin bransje, kan dere se etter et selskap som gjør det samme innenfor sin. Se etter likheter i ambisjoner, i hvor dere vil være, eller hvordan dere vil oppfattes av publikum, og se om målene deres stemmer overens.

Et godt eksempel er samarbeidet mellom Coca-Cola og neglelakkprodusenten OPI. Partnerskapet har blitt etablert gjennom markedsføring som presenterer både neglelakk fra OPI og Coca-Cola-flasker som noe som gir kundene et lite løft i hverdagen. Et forfriskende glass med iskald drikke kan gi deg den samme gode følelsen som å male velpleide negler i klare farger. Navnet på neglelakkene gjenspeiler også partnerskapet: Coca-Cola-rød, Coca-Cola Light-sølv, mørk eleganse for Coke Zero, kirsebærrødt for Cherry Coke, kremtoner for Vanilla Coke, glitrende grønn for Sprite og frisk oransje og mørk lilla for Fanta. Hva oppnår partnerne her? Synlighet gjennom hverandres markedsføringskampanjer overfor nye, bestemte målgrupper, og å posisjonere seg som merkevarer som får folk til å føle seg vel.

Et annet godt eksempel er vårt eget samarbeid med MERCEDES AMG PETRONAS. Vi opererer begge helt i forkant av den teknologiske utviklingen, og vi arbeider begge hardt for å skape mer miljøvennlig teknologi – i Epsons tilfelle projektorer som bruker mindre strøm, i Mercedes' tilfelle motorer som gir maksimal kraft med mindre utslipp. Dette er bare ett kjennetegn med tydelige likhetstrekk, men det er et fabelaktig utgangspunkt for kampanjer og aktiveringsprosjekter fra begge parter, enten disse kjøres samlet eller separat.

Noen avsluttende betraktninger

Hva skal du gjøre når du har funnet den perfekte partneren? Formaliser avtalen, bli enige om hva dere begge ønsker å oppnå, og begynn å samarbeide om felles markedsføringsmateriale. Bestem dere for hvordan dere kan utnytte hverandres fortrinn, egenskaper og publikum best mulig, og promoter partnerskapet så bredt som mulig. Bestem dere for hva dere ønsker å oppnå, og jobb hardt for å nå målene – ved å utnytte forholdet på en effektiv måte kan dere oppnå enorme fordeler.

Valg av sponsorpartnere – fem ting å tenke på

Tenk strategisk. Finn ut hva du ønsker å oppnå med partnerskapet. Er du ute etter å øke profilen blant en ny forbrukergruppe? Er du på jakt etter insentiver knyttet til reiseliv, som kan brukes som belønning for ansatte i salgsavdelingen? Denne typen spørsmål må besvares før du kan begynne jakten, siden de påvirker hvordan partnerskapet fungerer.

Spør deg selv: «Hva ville kundene mine tenkt?» Det er avgjørende at kundenes oppfatning har forkant blant søkekriteriene dine. Enkelt sagt – finn ut hvilke merkevarer kundene dine samhandler med, og gjennom hvilke medier dette skjer. Hvis du reagerer på deres ønsker og behov, har du med én gang et bedre utgangspunkt for å vurdere en sponsoravtale i henhold til de kriteriene som virkelig betyr noe.

Fokuser på hva dere har å tilby hverandre. I stedet for hele tiden å holde øye med de pengemessige sidene ved forholdet, bør du i stedet fokusere på hva dere har å tilby hverandre. Det kan være felles markedsføring, reiseavtaler, gjensidige ytelser, mange følgere på sosiale medier, konkurranser, belønninger i form av reiselivsgoder – det finnes utallige måter dere kan være nyttige for hverandre på utover det rent økonomiske.

Vær tro mot merkevaren din. De beste partnerskapene er de der to merkevarer utfyller hverandre og fungerer sammen. Uansett hvilke likheter merkevarene har, enten det er felles miljømål, engasjement for nyskaping eller noe annet, er det aller viktigste at noe hos den ene utfyller noe hos den andre. Bare slik blir avtalen vellykket. Vær tro mot merkevaren din, og samarbeid med noen som utfyller din posisjon.

Husk å pleie forholdet. Som med alle gode forhold må begge parter arbeide hardt for at det skal vare. Vær ærlige mot hverandre, tenk like mye på hva du har å tilby, som hva du har å tjene, og fremfor alt: Vær fleksible overfor hverandre. En solid og varig sponsoravtale blir bare bedre jo mer langvarig og vellykket den er, og dette kan du kun oppnå gjennom åpen kommunikasjon. Dere lykkes gjennom å aktivere partnerskapet via felles markedsføring. Hvis dere ikke aktiverer det, hvordan skal da kundene få vite om det, og hvordan skal det da kunne gi resultater?

Klikk her hvis du vil ha mer informasjon om Epsons sponsing av MERCEDES AMG PETRONAS-laget i formel 1.