NOVASOL AS

Reisebrev fra Sunnmøre - Et eventyr

Blogginnlegg   •   aug 23, 2012 16:02 CEST

Det var under et møte i Oslo på senhøsten 2011 at ideen ble plantet. En huseier som leier ut flere hus gjennom NOVASOL inviterte oss opp til Hundeidvik – nå var det på tide at vi fra kontoret i Oslo også skulle få oppleve dette vakre stedet i Møre og Romsdal med egne øyne!

Få måneder senere lander vi på Vigra flyplass, to dager er satt av til å oppleve noen smakebiter av det beste Sunnmøre har å by på. For å komme oss frem til Hundeidvik som er vår endelige destinasjon, må fergen frakte oss et lite stykke over fjorden. Ettersom flyet vårt gikk grytidlig, og dagen vår startet i Oslo allerede før soloppgang gjør en varm kopp kaffe og nystekte sveler på overfarten underverker. Vi får akkurat tid til å suge til oss de første inntrykkene på den korte fergeturen fra Magerholm til Aursnes før vi er i land på andre siden.

Etter hvert som områder passerer utenfor bilvundet tar huseieren oss med gjennom den lokale historien på vei til Hundeidvik. Visste du at over 70 % av norsk møbelproduksjon skjer i Sykkylven, og at bygda derfor går under kallenavnet møbelbygda? Mest kjent er kanskje møbelfabrikken Ekornnes som tidlig på 1970-tallet lanserte den velkjente Stressless stolen.

Etter en uke med varmerekorder i Oslo og temperaturer på gradestokken som ikke har vært så høye på over 100 år, var det nesten for mye å håpe at sommeren skulle følge etter oss til Sunnmøre.  Dessverre fikk vi ikke selskap av den høye temperaturen, men solen sviktet ikke og la forholdene til rette for at Hjørundfjorden skulle vise seg fra sin beste side. Etter å ha ankommet feriehuset vi skal bo i, er det kun tid til et raskt klesskift før vi skal få oppleve det som for de fleste besøkende er grunnen til at de kommer nettopp hit – vi skal på fisketur! Over 70 % av alle som leier hus i Norge gjennom NOVASOL kommer fra Tyskland, og fiske er ofte hovedgrunnen til at de kommer.

På plass i båten skulle det vise seg at det for min del var visse erfaringer som har glimret med sitt fravær etter en oppvekst i byen. Som eneste byjente i en båt med fire fiskevante menn, ble det åpenbart for alle at dette var min første ordentlige fisketur da den første fisken ble slept over bord. Med halvparten av innvollene hengene ut av det store fiskegapet la ikke reaksjonen min skjul på at dette ikke var det motivet jeg hadde forventet å få fanget på kameraet. Men - man blir fort vant til sjøsprøyt og fiskeslo og ikke lang tid etter stod jeg selv med fingrene inni fiskegapet til den samme store sluggen og poserte stolt for fotografen. Jeg er et levende eksempel på at man ikke trenger å ha blitt oppdratt på en fiskeskøyte for å få stor glede av en dag med fisking på fjorden. Med majestetiske fjell som innrammet omgivelsene, gjorde min første ordentlige fiskeopplevelse stort inntrykk, det var fantastisk å komme så tett på naturen i så vakre omgivelser.

Med fisken trygt plassert i båten bar det videre til en bortgjemt skatt som har vokst seg til en populær turistattraksjon. Midt i Hjørundfjorden, i bygda Trandal der det kun bor syv innbyggere, grunnla Frank Storeide Christian Gaard Bygdetun på slutten av 1990-tallet. Christian Gaard er et sjarmerende vertshus med storslått utsikt over Hjørundfjorden. Det er ingen veiforbindelse til omverdenen og kommunikasjonen må derfor foregå via sjøveien, noe som gjør det til en veldig spesiell opplevelse. Å lene seg tilbake med en duggfrisk øl og bare nyte de rå omgivelsene er rett og slatt magisk.

Herfra går turen til anerkjente hotell Union Øye. Union Øye ble bygget i 1891, hotellet har siden den gang fått gjennomgående renovering og fremstår i dag som et ærverdig hotell midt i hjertet av Sunnmørsalpene. For noen år siden fikk hotellet utmerkelsen «Et av verdens 12 mest spennende hoteller». Hotellet har huset celebert besøk mang en gang og har blitt en favoritt blant kongelige i Europa. Stedet egner seg ypperlig til en minnerik ferie sammen med venner og familie, så vel som til større anledninger som selskaper og bryllup.

Tilbake i Hundeidvik er det, etter en lang og opplevelsesrik dag, lagt opp til festmiddag med hele reisefølget. Middagen skal inntas i nabohuset som også leies ut gjennom NOVASOL. Med utsikt over Hjørundfjorden, selvskutt hjort på menyen og upåklagelig selskap får vi en perfekt avslutning på dagen.

Vel hjemme i Oslo sitter jeg igjen med masse inntrykk, og er mer overbevist enn noen gang om at Norge er et av verdens vakreste land. Selv om Oslo virker lite eksotisk i forhold til de mange, vakre områdene jeg nettopp har fått oppleve, er det en trøst at jeg har tatt med meg en liten porsjon magi hjem. Hjemme i fryseren min, godt gjemt blant ellers kjedelig frossenmat ligger et lite stykke selvfisket Lysing fra Hjørundfjorden. Så når den hektiske hverdagen innhenter meg for fullt, skal det smake med en liten bit av Hundeidvik midt i hovedstaden.

- Kristin Vidvei Nygaard