AHLSELL NORGE AS

Selg både komfort og strømsparing

Blogginnlegg   •   mar 04, 2015 14:30 CET

Elektrikere må bli flinkere til å få kundene sine til å forstå at de kan få i både pose og sekk når det gjelder oppvarming og belysning. Ny teknologi gjør det mulig å få langt mer lys og varme i en bolig samtidig som man reduserer strømforbruket.

Bedre temperaturstyring

I Norge bruker vi mye strøm til oppvarming. 64 prosent av det private energiforbruket går til å varme opp boligene våre, ifølge Sintef. Ved å senke temperaturen bare én grad, sparer man fem prosent strøm. Det er derfor mye å tjene på å bytte ut gamle panelovner. Nye, gode panelovner har elektroniske termostater som måler temperaturen nøyaktig. Dermed slipper man at rommet enten blir for varmt eller kaldt, slik det var tidligere da det var vanskelig å justere termostaten nøyaktig. Energien utnyttes maksimalt, og strømsløsingen holdes til et minimum.

Gode panelovner med dag- og nattsenkning kan redusere energiforbruket med oppvarming med så mye som 25 prosent. Med dag- og nattsenkning justeres temperaturen automatisk ut i fra døgnrytmen til de som bor i boligen.

Støtte til varmstyring

Ved å anbefale et varmestyringssystem kan dine kunder utnytte varmekildene på en mer økonomisk og energibesparende måte. Styringssystemet sørger for at man får en behagelig innetemperatur uten å sløse energi. Enova støtter investering i et sentralt varmestyringssystem for strøm- eller vannbasert oppvarming. Privatpersoner kan få støtte til 35 prosent av de dokumenterte investeringskostnadene, opp til 4000 kroner. Registrer tiltaket her. Enova har også andre støtteordninger til folk som vil investere i energitiltak hjemme.

Mer lys med LED

Med LED får man god belysning med lavt energiforbruk. LED-pærene varer i opptil 50.000 timer – noe som betyr at man kan ha samme lyskilde i 15-20 år. Selv om investeringskostnaden ved LED-belysning er høyere enn for eksempel ved sparepærer, vil det likevel bli billigere på sikt fordi strømforbruket er minimalt og levetiden er så lang. Det finnes LED i de fleste prisklasser. Som fagmann bør du anbefale dine kunder å alltid kjøpe LED fra kjente leverandører, med fem års garanti. Kombiner LED-belysningen med smart lysstyring. Bevegelsessensorer, fotoceller, timer og hovedbryter er løsninger som demper eller slukker belysningen når man ikke trenger den. Lysstyring kan kutte strømforbruket til belysning med 20 prosent.

Mindre strømforbruk, mer komfort

Det finnes også avanserte styringssystemer som justerer varme, lys, solskjerming og annet strømforbruk i bygget. Dette er absolutt å anbefale hvis man skal bygge nytt hus eller oppgradere bolig. I tillegg til å kutte strømforbruket betydelig, gir slike systemer svært god komfort.

Snakk med din kontaktperson i Ahlsell for å få anbefalt produkter som gir økt komfort og mindre strømforbruk.