Telehjelpen

Lanserer Komplett snart Komplett Mobil?

Blogginnlegg   •   mai 06, 2016 11:00 CEST

På det norske markedet har Telenor og Telia en andel på 87,5 % og er dermed å regne som et duopol. Slike markedsandeler vil, og må, bli utfordret på ett eller annet tidspunkt. Den som kanskje først kommer til å lansere en mobiloperatør er Komplett.

I følge Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) er det i dag 148 tilbydere av telefontjenester i Norge. Av disse er rundt 20 aktive mobiloperatører. Størst er Telenor med hele 50,6% markedsandel gjennom merkevarene Telenor, Talkmore, djuice og Dipper. Svenske Telia (Telia, OneCall, Chess og MyCall) følger etter med 36,9% markedsandel. Med sine 87,5% utgjør Telenor og Telia dermed et duopol i det norske markedet for mobiltelefoni og mobilt bredbånd.

En slik markedssituasjon er ikke på noen måte ideelt for andre enn eierne av Telenor og Telia (og knapt nok for de heller på lang sikt). Slike markedsandeler vil, og må, bli utfordret på ett eller annet tidspunkt. Det er ikke det at det mangler utfordrere i markedet i dag. Selskaper som Ice, Phonero og Hello står på hver dag for å kapre kunder fra duopolet. Men det er på ingen måte lett å konkurrere mot ett duopol. Det krever store ressurser, stort pågangsmot og helt klart et godt stykke kløkt. Slik markedet for mobiltelefoni er skrudd sammen er utfordrerne nemlig avhengig av å leie nett fra Telenor eller Telia, og vi har sett mange eksempler på at duopolet vet å benytte seg av nettopp dette.

Før Telia (den gang Netcom) kjøpte Tele2 sommeren 2014 hadde man fire ulike aktører å velge mellom i Elkjøp sine butikker. Det var Netcom, Tele2, Telenor og djuice. I dag står man igjen med tre aktører etter at Telenor har endret strategien til djuice slik at de kun selges på nett. Riktignok har Elkjøp fått Ice inn i butikkene, men de hadde nok kommet uavhengig av Telias oppkjøp av Tele2. Hadde det ikke vært for at Ice valgte å selge sine abonnement i Elkjøp ville vi eventuelt kun hatt Telenor og Telia å velge mellom hos Norges største selger av mobilabonnement. Så takk til Ice som velger en såpass kostbare salgsmåte for sine abonnement.

Elektrokjedene er avhengig av konkurranse mellom sine leverandører. Det er først når man kan spille flere leverandører opp mot hverandre at man virkelig får gode betingelser gjennom priser, provisjoner, kampanjer og markedsbidrag. Som igjen gjør at man kan tiltrekke kunder til nettopp sin butikk og sine kasseapparater. Jo flere leverandører, jo bedre betingelser.

Så vil aktører som Elkjøp, Expert og Komplett sitte stille å se på at Telenor og Telia deler markedet mellom seg? Neppe. Både Telenor og Telia har jo tydelige strategier som går på økt salg i egne kanaler som egne butikker, egne nettsider og kundeservice. Dette er nok ingen krigserklæring mot Elkjøp og Expert, men det er heller ingen støtteerklæring.

Det er flere måter elektrokjedene kan vise styrke på, og en har over tid vært å satse mer på mobiltelefoner uten abonnement (og dermed uten subsidier fra Telenor og Telia). Lavprisselskaper som OneCall, Chess, Talkmore og Hello subsidierer jo ikke telefonkjøp for sine kunder, og disse er dermed veldig interessante for Elkjøp og de andre.

En annen måte å ta opp konkurransen på er ved å bli nettopp det Telenor og Telia er, nemlig en mobiloperatør. Det er jo to ting elektrokjedene har som andre utfordrere ikke har, nemlig enorme markedsføringsbudsjetter og en betydelig kundemasse. Tankegangen er ikke ny.

Rundt årtusenskiftet hadde mobiloperatøren Sense suksess som utfordrer av Telenor og Netcom (nå Telia). Mye av bakgrunnen for suksessen til Sense var ett tett samarbeid med nettopp Elkjøp. Så tett var faktisk samarbeidet at Elkjøp var en av selskapets største aksjonærer. Sense var i en periode børsnotert, men ble kjøpt opp av Reitan-gruppen i 2005. Allerede i 2006 ble Sense solgt videre til Chess, og ble der endel av abonnementsmassen som Idar Vollvik med stor suksess solgte videre til Telia.

Kanskje Elkjøp ønsker å se på denne reisen engang til. Elkjøps eier, engelske Dixons Carphone, har blant annet lansert mobiloperatøren iD i Irland, og har uttalt at de vil lansere lignende tjenester i 22 andre land. Om Norge er inkludert vites ikke, men Norge er et av Dixons Carphones viktigste markeder. I dag er også Elkjøps nordiske fotavtrykk betydelig større, og det er jo ikke utenkelig av de vil starte en nordisk mobiloperatør.

Dagens ledelse i Expert kjenner også historien til Sense godt ettersom de rundt årtusenskiftet satt i ledelsen i Elkjøp. Kanskje dagens Expert-eiere ønsker å se på muligheten til å gi Telenor og Telia konkurranse i egne butikker?

Men den som kanskje først kommer til å lansere en mobiloperatør er Komplett. Overrasket? Det bør du ikke bli ettersom Komplett har slått seg opp på å utfordrer andre bransjer. I tillegg til å være et komplett varehus online har de også lansert Komplett Bank, Komplett Apotek og Komplett Forsikring. Vi tipper at de i løpet av kort tid lanserer Komplett Mobil.

Markedet trenger utfordrere, store som små. Vi håper vi vil se mange spennende aktører i tiden som kommer.