H. Lundbeck AS

Sjefen har skylda for julefylla

Blogginnlegg   •   des 10, 2012 20:46 CET

Julebordet på jobben kan være en både hyggelig og viktig tradisjon for arbeidsplassen. Det er også en anledning for å se de dårligste sidene av kollegaene når festen ødelegges av for mye alkohol. Har du en sjef som ikke ser forskjell på fest og fyll?

La oss starte med det positive: Sjansene er store for at du som leser denne teksten både gleder deg til et julebord, og kommer til å få en hyggelig fest. Sjansene er samtidig store for at du også i år vil oppleve at noen rundt deg mister kontrollen på grunn av alkoholen.

For mennesker med et problematisk forhold til alkohol er julebordsesongen en åpen invitasjon til å ødelegge gode relasjoner og dumme seg ut ovenfor gode kolleger. Noen ganger blir konsekvensene enda større, og bevisene finnes på Legevakten - særlig nå i førjulstiden. Både legevakt og politi har i mange år sett konsekvensene av julebordsfylla, som både skyldes knall og fall og ulykker, samt økt voldsbruk på grunn av alkohol.

Flere hundre tusen nordmenn har problemer med alkoholen og alkoholavhengighet er en alvorlig sykdom. Hvor i helsevesenet skal disse menneskene få hjelp?

La oss så slå en ting fast: Det er sjefens ansvar at julebordet blir vellykket. En leder som bryr seg om sine ansatte bør derfor stille seg spørsmålet: Hva kan jeg gjøre for at årets julebord blir hyggelig for alle?

Svaret vil variere, men her er noen forslag som kan gjøre en forskjell:

• Fokus på festen - ikke på fylla. Server gjerne alkohol, men ikke la drammeglasset stå i sentrum for alt som skjer.
  • Utsett det første glasset - forebygg mot forspielkulturen. Hvis arbeidsdagen slutter fire og middagen starter åtte, er det stor risiko for at noen er fulle allerede før maten kommer på bordet. Gjør heller noe hyggelig sammen som ikke legger opp til alkohol før maten.
  • Si det som det er. Fortell alle ansatte at vi ønsker en fest uten fyll, og at det kommer til å være noen som drikker lite eller ikke drikker på festen, og det er helt greit.
  • Vær et godt eksempel. Julebordet er bedriftens fest, om du vil slå ut håret kan du finne en annen anledning.

Vi i Lundbeck forsker på et legemiddel mot skadelig alkoholbruk og derfor satt oss grundig inn hvilke skader vi kan påføre oss ved for høyt alkoholinntak. En norsk forskningsrapport antyder at den totale samfunnskostnaden ved skadelig alkoholbruk er på hele 19 milliarder kroner. Halvparten av denne prisen skyldes at ansatte jobber dårligere eller er sykmeldte på grunn av alkoholen.

En sjef som tar alkoholbruk på alvor kan dermed både hjelpe sine ansatte til et bedre julebord, og på sikt øke effektiviteten og redusere sykefraværet. De fleste ønsker seg en sjef som sier ja til fest og nei til fyll.