Epson Norge

Slik kan farger brukes til å forbedre bedriftens resultater

Blogginnlegg   •   jan 18, 2016 10:48 CET

Fargepsykolog Angela Wright forklarer hvordan farger kan forbedre bedriftens resultater.

Hvor mange bedriftsledere tror du ville hatt «gjennomgang av fargepalett» som en av sine høyeste prioriteter for å skape vekst i bedriften? Ikke mange, ville jeg tro.

Vårt forhold til farger er fremdeles et område vi mangler kunnskap om, selv om farger er det første vi legger merke til ved alt vi møter. Fargenes påvirkning er så sterk at kroppen vår oppfatter et rødt rom som varmere enn temperaturen det faktisk har, og bedrifter kan velge bestemte farger for å oppnå bedre butikkomsetning, merkekjennskap og medarbeiderprestasjoner.

De fire psykologiske grunnfargene – rødt, blått, gult og grønt – påvirker kroppen, sinnet, følelsene og den viktige balansen mellom dem. Hvordan disse psykologiske utløsningsmekanismene påvirker oss, synes jeg er fascinerende.

Resultater i butikker

Mange butikker bruker grått i kasseområdet på grunn av det lekre og sofistikerte inntrykket dette gir. Men rent instinktivt assosieres grått med vinterens inntreden og kan tilskynde til forsiktighet.

Det er derimot alltid en god idé å bruke grønt der kundene skal betale. I den naturlige verden formidler grønt informasjon om at det er vann i nærheten, så vi vet at vi ikke kommer til å sulte. I butikksammenheng betyr dette at vi blir villigere til å bruke penger uten å angre på det i etterkant.

Andre farger kan også påvirke omsetningen positivt. I 1998 annonserte et kjent postordrefirma for en opera-CD med to typer flygeblader. De var helt like, bortsett fra fargen. Det ene var trykket i en varm rødfarge og svart, mens det andre var trykket i samme rødfarge og en varm, mørk blåfarge. Kombinasjonen av rødt og blått kommuniserte på et mer følelsesmessig plan og ga 5,6 % bedre omsetning, noe som i dette tilfellet betød flere hundre tusen CD-er.

Merkegjenkjennelse og merkets påvirkningskraft

Det er ikke tilfeldig at så mange tjenestebedrifter og banker har blå logoer. Tenk for eksempel på Microsoft, IBM, Dell, Deutsche Bank, RBS og J P Morgan – hva er det de prøver å formidle?

Blått er sinnets farge: Kraftige blåfarger stimulerer til klar tenkning, og duse lyse blåfarger øker konsentrasjonen. Blått står for kompetanse, pålitelighet, troverdighet og derfor en ypperlig farge for tjenesteleverandører og, særlig etter finanskrisen, for banker.

Rødt derimot er en farge vi forbinder med makt og dominans og som ofte brukes i logoen til produktbaserte merker, for eksempel Coca-Cola, Colgate, McDonald’s og Lego. Rødt brukes også ofte av store oljeselskaper som Esso, Shell, Exxon og Texaco for at merket skal utstråle storslagenhet.

Rødt og blått er de to meste populære fargene i bedriftsmerker, og selv om det finnes mange andre tips og råd om bruk av andre farger, skal jeg også raskt nevne hvordan merkevarebygging i butikker og på internett kan dra fordel av å bruke gjennomtenkte farger.

I 2004 oppnådde en velkjent internasjonal butikkjede en økning i merkegjenkjennelse i butikken fra 8 til 80 % ifølge en kundeundersøkelse. Dette skjedde fordi kjeden tok i bruk selskapets farger – uten logo – noe som viser hvor viktig farger er for virksomheten.

Lagånd

Studier har vist at fravær, motivasjon og produktivitet påvirkes av fargene på arbeidsplassen. Varme, innbydende farger fungerer godt, mens andre omgivelser kan tilpasses ulike typer arbeid. Blåfarger kan gi økt konsentrasjon, mens gulfarger kan brukes for å styrke kreativiteten. Men harmoni er viktig. Fargene skal ikke krasje med hverandre.

Helt til slutt vil jeg si at hvis du ønsker at kundene skal handle hos deg, bør du tenke nøye gjennom hvordan du bruker farger for å gjøre kundene kjøpelystne!