Black Cat Kaffe og Tehus AS

T - en helt ny måte å brygge te på

Blogginnlegg   •   jan 26, 2016 15:29 CET

Da vi tilfeldigvis oppdaget designflasken fra Hario, T Filter-in Bottle (ja, den heter T), falt vi pladask. Formet som en vinflaske passer den perfekt i kjøleskapsdøren så vel som på middagsbordet som et alkoholfritt alternativ. En forfriskende og sunn leskedrikk.

Te er verdens mest vanlige drikk. Kun slått av vann. Te varmer, roer, trøster, heler, liver, gleder, styrker og renser. Vi er over middels interessert i denne drikken. Derfor ble vi også over middels gira når vi oppdaget en helt ny måte å tilberede te på; Coldbrew. Eller kaldbrygget te på norsk.

Du blander te med kaldt vann. Lar det stå i kjøleskapet over natta.

Ferdig. Så enkelt - så godt.

Og da vi først var inne på temaet så ramlet vi tilfeldigvis over designflasken fra Hario; T Filter-in Bottle (ja, den heter T). Vi falt pladask. Formet som en vinflaske passer den perfekt i kjøleskapsdøren så vel som på middagsbordet som et alkoholfritt alternativ. En forfriskende og sunn leskedrikk. Eller tørstedrikk.

Hario har etablert seg som en av de fremste leverandørene innen eksklusive kaffe- og tetilbehør. Vi har flere kaffebryggingsprodukter fra Hario i sortimentet vårt og vet at dette er kvalitetsprodukter som tåler tidens tann. Dessuten elsker vi den stilrene japanske designen. Derfor ble vi ikke veldig overrasket da vi så at T har fått utmerkelser fra både Good Design Award 2013, iF Design Awards 2014 og Idea 2014. Flasken tåler oppvaskmaskin og gummihetta er enkel å rengjøre.

SLIK GJØR DU:
1. Tilsett 15 gram teblader direkte i flasken.
2. Fyll flasken med kaldt vann.
3. Sett på gummihetta med filter.
4. Plasser flasken i kjøleskapet i minimum 3 timer - og gjerne over natta.
5. Vel bekomme!

Her kan du se T i bruk:

Kaldbrygget te inneholder mindre tein og mer aminosyrer. I tillegg er C-vitaminene ekstrahert som følge av tebladenes møte med det kalde vannet.

Vi har testet ut en rekke teer. Her er våre coldbrew-favoritter:

Nepal Himalaya Shangri-La
Sort te fra Nepal. Klimaet, høyden og den fruktbare jorden gir den utsøkte kvaliteten. Smaken er mild og ren med en eksklusiv karakter.

China White Flowery Pekoe
En sjeldenhet fra Fujianprovinsen. De håndplukkede knoppene er dekket med fine sølvhår. Lys og tander i koppen - smaken mild og behagelig.

Japansk Sencha
En mild og delikat te av utsøkt kvalitet. Gressaktig og lett bitter på smak. Bladene er lange og presset flate. Lys i koppen.

China Oolong
En økologisk delvis oksidert, kinesisk te som nærmer seg sort. Smaken er rund og aromatisk med en rødbrun farge i koppen.

Ginger Lemon
En eksklusiv fruktte med ananas, eple og mango i frisk kombinasjon med nype, ingefær og sitrusfrukter.

Bestemors Frukthage
Klassisk fruktte med sensommerens nyper, hibiscus, eple og smak av jordbær, blåbær og røde frukter.

China White Snow Bud
Hvit kinesisk te fra Taimufjellene i Fujianprovinsen. De håndplukkede hvite knoppene gir en lys kopp. Mild og smakfull aroma med fruktige noter.

Nå er første leveranse av T i hus. Førstemann til mølla!