Veidekke ASA

Tenke nytt, skape mer

Blogginnlegg   •   nov 01, 2011 11:52 CET

Bellonahuset satte en helt ny standard for energismart bygging i Norge - bygget av Veidekke

Miljøbygget i Trondheim satte en helt ny standard for oss. Siden har vi levert en rekke bygg som hver for seg har åpnet helt nye miljøperspektiver for mange. Både blant oss som jobber i Veidekke, men også blant våre kunder. Og jeg tror jeg har mine ord i behold når jeg sier at vi er i front på miljøsmart bygging. Dette er i dag i midten av vår spisskompetanse.

Jeg spurte tidligere i år, noe retorisk, hvem som vil bygge et C-bygg når naboen kan
tilby A
. For enhver offentlig eller kommersiell utbygger i dag vil det bli en stor utfordring dersom man ikke velger å ha større ambisjoner enn det dagens energikrav legger opp til. Veidekke ligger så definitivt i front på dette området, og det er hyggelig å kunne registrere at stadig flere ser verdien av å ha litt større ambisjoner enn det lovverket strengt tatt stiller krav om. Dette er bygg som absolutt bør løftes frem i lyset, kanskje først og fremst fordi de illustrerer at det finnes byggherrer som tenker ut over pris, og som faktisk tør å tenke kvalitet og langsiktige driftskostnader. Det vil de ha igjen for i det lange løp.

For oss i Veidekke er dette utrolig inspirerende. Vi ser at stadig flere av de som jobber i Veidekke ønsker at vi skal strekke oss lenger når det gjelder å levere energismarte bygg. Det er viktig for oss at vi setter sammen tverrfaglige team – der de som er opptatt av energi og miljø får mulighet til å se hvordan ulike tekniske fag og løsninger påvirker miljøløsningene. I disse dager er vi for eksempel i ferd med å bygge Norges første gymsal med passivhusstandard. Et utrolig spennende prosjekt.

Vil du vite mer om hvordan Veidekke jobber med fremtidens energiløsninger, så kan du møte oss på BM-dagen på NTNU, stand 5 og 6. tirsdag 1. oktober. Se også BM-dagens egne nettsider. Kanskje er det du som skal trekke Veidekke enda et skritt lenger?

Her kan du også søke jobb i Veidekke.