Adecco Norge AS

Veien til sjefsstolen – tre avgjørende øyeblikk for min karriere

Blogginnlegg   •   aug 13, 2013 09:08 CEST

I min jobb får jeg ofte spørsmål fra studenter og jobbsøkere knyttet til karriere. Under et nettmøte i forbindelse med at vi lyser ut sommerjobben som min vikar fikk jeg et som jeg bet meg spesielt merke i: Hva er de tre mest sentrale øyeblikk i din karriere som du enten har lært fra eller som fikk deg dit du er nå?

Dette var mine svar:

1. Bestefar og eierskap:

Da jeg var ca 8-9 år gammel jobbet jeg med å pakke varer i familiebedriften vår. Jeg satt på en benk og dingla med beina. Min bestefar kom inn, fikk se meg, og dro meg ned fra benken etter øret. Det gjorde ikke vondt, men det var bestemt. Han spurte hva jeg gjorde bare sittende der? Jeg sa at det var ingenting igjen å pakke ut. Da fikk jeg koste gulvet eller noe annet som måtte gjøres, mente han – jeg kunne ikke bare sitte der og tvinne tommeltotter. Dette var familiebedriften vår, og han forventet at jeg hadde eierskap og tok initiativ. Dette øyeblikket lærte jeg mye av.

2. Takke ja til utfordringer

Da jeg var ferdig på NHH jobbet jeg en periode hos revisjonsselskapet KPMG. Jeg ble sendt ut til Adecco, som da var et selskap med 80 millioner i omsetning og det var kaos i økonomien. Etter å ha jobbet med å rydde opp en stund, ble jeg tilbudt stilling som økonomiansvarlig i 1998. Da var jeg 26 år gammel. Jeg så det å få på plass rapporter og systemer som en spennende utfordring, og takket ja. Det har jeg jo ikke angret på. Men det var jo på ingen måte opplagt at det skulle bli en suksess – for meg viser det at det er viktig å takke ja til de utfordringene som byr seg. Selv – og kanskje særlig – når det er litt skummelt.

3. Den viktige muligheten

I 2000 kjøpte Adecco det mye større Olsten Norsk Personal, og de to selskapene skulle fusjoneres., Min eldre motpart i Olsten var nok et mer «opplagt» valg som finansdirektør, men selskapet valgte å satse på meg. Det at jeg fikk den jobben, og fikk bli med på Adeccos reise fra et lite selskap til markedsleder i den norske bemanningsbransjen, var stort øyeblikk i min karriere.

Disse øyeblikkene viser for meg at å jobbe hardt og gjøre en god jobb vil skape muligheter. Det beste grunnlaget for karrieren din legger du alltid ved å gjøre en god jobb der du er nå. Erfaringen viser også hvor viktig det er å melde seg på, og ikke gi opp før du har prøvd. Altfor mange har seg selv som sin største begrensning. Hvis det er en forfremmelse eller jobb du vil ha kan det være lett å snakke seg ut av det ved å tenke at det sikkert er noen som er mer kvalifisert enn deg. Men ansettelser handler om mange ting – både formell kompetanse, erfaring og rett og slett å finne riktig person.

Ingenting vil være surere enn om du mister drømmejobben fordi du ikke søkte?

Dette innlegget er skrevet av Anders Øwre-Johnsen, konsernsjef i Adecco, og er hentet fra ekspertbloggen om jobb og karriere, Gratis påfyll. Flere gode jobbtips og refleksjone finner du her