Veidekke ASA

Vi trenger flere tomter

Blogginnlegg   •   okt 25, 2010 08:47 CEST

Boligproduksjonen er i ferd med å ta seg opp.

Det betyr også at vi må jobbe hardere for å finne nye tomter.

Som figuren over viser så har produksjonen steget opp til dagens nivå på 600. Vi forventer at Veidekkes boligproduksjon vil stige opp mot 1.500 enheter i løpet av et par år. Boligsalget har vært solid de siste månedene. Og det er en viktig forskjell som har inntruffet i etterkant av finanskrisen. Nå er det utelukkende de som skal bebo boligene som kjøper, ikke spekulanter som skal videreselge. Samtidig ser vi at kvadratmeterprisen på nye leiligheter i Oslo er i enkelte tilfeller lavere enn i bruktmarkedet. Så de som kjøper en leilighet før den er ferdig bygd i dag får betalt for å måtte vente 12-18 måneder på sin nye bolig.

En konsekvens av stigende boligproduksjon er imidlertid at vi tærer på tomtebanken vår. På kort sikt er det ikke noe problem, men vi er nødt til å tenke langsiktig. Dagens tomtebank er på 8.000 enheter og vil vare i 5-6 år. Men samtidig vet vi at regulering av nye prosjekter kan ta like mange år. Derfor må vi fylle på. Så hvis du eier en stor boligtomt eller kjenner noen som gjør det, ring gjerne vår eiendomssjef Arne Giske på telefon +47 905 89 526. Vi har gode erfaringer med samarbeidsprosjekter hvor vi bidrar med kompetanse, erfaring, utholdenhet og penger.

God helg!