Norge er pilotmarked:  Bilprodusenter lanserer pan-europeisk nettverk av hurtigladere

Norge er pilotmarked: Bilprodusenter lanserer pan-europeisk nettverk av hurtigladere

BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company og Volkswagen Group med Audi og Porsche lanserte i dag joint venture-selskapet IONITY. Selskapet skal utvikle og etablere et nettverk av hurtigladere for elbiler over hele Europa, og Norge blir et viktig pilotmarked.

Innen 2020 skal IONITY åpne 400 hurtigladestasjoner rundt om i Europa. Dette blir et betydelig bidrag for å forenkle elektrisk langdistansekjøring og sikre dagens og fremtidens e-mobilitet.

20 stasjoner allerede i 2017 – Norge er pilotmarked
I alt 20 stasjoner vil bli åpnet for publikum allerede i år, på hovedveier i Norge, Tyskland og Østerrike. Stasjonene vil settes opp med 120 kilometers avstand i samarbeid med Tank & Rast, Circle K og OMV. I løpet av 2018 skal det oppføres mer enn 100 ladestasjoner. Med CCS-standard vil hurtigladenettverket fungere både med dagens og fremtidens elektriske biler fra flere bilprodusenter.

8 ganger så rask ladetid
IONITY representerer en ny æra for hurtiglading. Med en kapasitet på opptil 350 kW reduseres ladetiden betraktelig sammenlignet med dagens mange ladestasjoner.Eksempelvis vil en fremtidig elektrisk BMW kunne fullades på mindre enn 5 minutter. På dagens 50 kW-ladestasjoner ville man idag brukt rundt 40 minutter på tilsvarende lading.

IONITY vil oppføre ladestasjoner på de best egnende stedene, og finne de beste løsningene i samarbeid med allerede eksisterende infrastruktur. Grunnleggerne, BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company og Volkswagen Group, har like store andeler i joint venture-selskapet og andre bilprodusenter inviteres til for å utvide nettverket ytterligere.

25 ladbare i 2025
I 2025 vil BMW Group ha 25 ladbare modeller på markedet, hvorav 12 helektriske modeller, og elektrifiseringen vil skje på tvers av alle selskapets merker og modellserier. Konseptbilen BMW i Vision Dynamics, som nylig ble vist på bilutstillingen i Frankfurt, er visjonen til en kommende ny milepæl – en fullelektrisk firedørs modell som plasserer seg mellom BMW i3 og BMW i8, med en elektrisk rekkevidde på inntil 600 km.