Plugin-hybriden BMW 530e iPerformance: Ladet med kraft og utstyr

Plugin-hybriden BMW 530e iPerformance: Ladet med kraft og utstyr

Helt nye BMW 5-serie lanseres i februar. Nå er enda en modell klar for bestilling; plug-in hybriden 530e iPerformance. Med en elektrisk rekkevidde på inntil 50 km og utvidet standardutstyr er startprisen 524.900,-

BMW 5-serie er verdens mest populære business-sedan, og en foretrukket favoritt i Norge gjennom årtier. I februar lanseres syvende generasjon BMW 5-serie og modellutvalget utvides nå med ytterligere en modell; plugin-hybriden BMW 530e iPerfomance.

– Nye BMW 530e iPerformance kombinerer 5-seriens karakteristiske egenskaper med muligheter for ren elektrisk kjøring i store deler av hverdagen. Nye BMW 530e iPerformance blir den syvende plug-in hybriden BMW lanserer i Norge og er en modell vi har store forventninger til i 2017, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

50 kilometer elektrisk rekkevidde
Den elektriske rekkevidden til BMW 530e iPerformance strekker seg opp til 50 km, målt i NEDC-syklus. Det er klassens lengste elektriske rekkevidde. Om ønskelig kan bilen kjøres på ren elektrisk drift i opptil 140 km/t. NEDC-syklusen gir et teoretisk forbruk på 0,19 l/mil og et C02-utslipp på 44 g/km. Kjøre- og lademønster vil naturligvis påvirke det daglige forbruket og den elektriske rekkevidden.

Under panseret sitter en firesylindret TwinTurbo-bensinmotor som yter 184 hk. Koblet sammen med den elektriske motoren på 70 kW, blir samlet effekt 252 hk med et dreiemoment på 420 Nm. Kreftene fordeles gjennom en 8-trinns Steptronic automatgirkasse. Akselerasjonen fra 0-100 kmt/t gjøres unna på 6,2 sekunder og toppfarten nås ved 235 km/t.

Høyspenningsbatteriet er plassert under baksetet og har en kapasitet på 9,2 kWt. Plassering av batteriet gjør det mulig å utnytte bagasjerommet slik at lastevolumet blir på 410 liter med et helt flatt gulv. Batteriet kan fullades på mindre enn 5 timer gjennom en vanlig husholdningskontakt, og på under 3 timer ved lading på 3,7 kW.

Lastet med utstyr
Prisen på nye BMW 530e iPerformance begynner på 524.900,- Da er bilen ladet med både kraft og utstyr. BMW 530e iPerformance har nemlig mer standardutstyr enn de andre modellvariantene i den nye 5-serien. Det utvidede standardutstyret, til en verdi av 43.400,-, inkluderer blant annet navigasjonssystem Professional med en rekke online-tjenester, parkeringsassistent med ryggekamera, rattvarme, 2-soners klimaautomatikk, blåtannforberedelse og kollisjonssikkerhetssystemet Active Protection.

Helt nye BMW 530e iPerformance kan bestilles franeste uke. Produksjonen av plug-in hybriden starter på fabrikken i Dingolfing (Tyskland) i mars.

For høyoppløselige bilder, klikk her.

KONTAKTINFO:

Marius Tegneby