Skaper aktiviteter i nabolaget

Skaper aktiviteter i nabolaget

To ganger i året fordeler Bydelsutvalget i Gamle Oslo penger til lokale prosjekter som har søkt om støtte, gjennom tilskuddsordningen «Nabolags- og aktivitetsmidler», som inngår i Programplan for Områdeløftene Tøyen og Grønland. Målet er å skape å lage aktivitet, kreativitet og engasjement. Våren 2018 ble det delt ut totalt 1 250 000 kroner, fordelt på 38 ulike prosjekter. I denne saken kan du se eksempler på noen av aktivitetene som ble gjennomført i løpet av året.

.

Tøyeninitiativet har flere ganger gjennom året arrangert «Politisk cafe – lokalpolitisk verksted for alle». Her møtes innbyggere på Tøyen for å diskutere hva som trengs i nabolaget, og for å bli bedre kjent med hverandre.

.

Stiftelsen Oslo Barnemuseum fikk støtte til å arrangere "K1 for de minste", hvor Aktivitetshuset på Tøyen ble fylt av lek og moro.

.

Akerselva Trebåtforening har arrangert flere aktiviteter for store og små ved Vaterland, blant annet slik som her, på Oslo Kulturnatt. Målet er at flere skal få glede av båt-, fjord- og elveaktiviteter, og skape gode møteplasser.

.

Tøyen-beboer og «Unlimiter» Wid Mahmood Al-Saedy fikk støtte til å arrangere pop-up frisørsalong på Aktivitetshuset K1, hvor folk kunne komme innom for gratis hårklipp, spill, og sosialt samvær.

.

Nabolagshager fikk støtte til sitt prosjekt om sommerjobb og grønn kompetanse.

.

Grønland Foreldregruppe arrangerte blant annet somalisk kulturkveld på K1, hvor stemingen var høy.

.

Islamic Cultural Centre fikk støtte til å gjennomføre «Barnas aktivitetsdag»

.

Opplyst Ungdom har blant annet arrangerte leksehjelp, og flere andre aktiviteter både innendørs og utendørs i løpet av året.

.

Byverkstedet fikk bidrag til å sette opp sin "kreative container" på Tøyen, hvor det har vært aktivitet for både store og små gjennom året.

.

SOL-ID fikk støtte for å drive med «Dyrking og naboskap i Mondradsgate sør»

.

Leieboerforeninga fikk støtte til å arrangere nabolagfest i forbindelse med den muslimske høytiden Eid.

.

Bashir Ali Rashid inviterte til Sportscafe og arrangerte alkoholfrie visinger av fotball-VM.

.

Jobbsøkerhjelpen fikk støtte til sine aktiviteter for å hjelpe unge på Tøyen inn i jobbmarkedet. Jobbsøkerhjelpen holder til på Aktivitetshuset K1.

.

Nordic Black Theatre fikk støtte til å gjennomføre «Barnas Søndag» høsten 2018.

.

I tillegg til prosjektene ovenfor har flere andre fått støtte. Sportsklubben Sterling fikk støtte til å opprette et brytetilbud, og Sterling for Integrering og Inkludering fikk penger til å pusse opp en viktig møteplass. Tøyen Sportsklubb brukte aktivitetsmidlene de fikk tildelt til å arrangere lavterskelaktiviteter for barn og unge på Tøyen, og Hagecrew fikk støtte til å bygge og gro på Rudolf Nilsens Plass. Vahl Foreldregruppe fikk støtte til å arrangere aktiviteter for barnefamilier.

Håp kompetansesenter fikk midler til forebyggende arbeid mot frafall i skolen, Elvic Kongolo fikk støtte til å arrangere Musikkbryggeriet Festival, Ayalew G. Desta og IBA arrangerte Kaffefestival på Grønland, Abloom fikk støtte til sin filmfestival, Maanta Utvikling gjennomførte et mentorprogram for ungdom, og Multikulturelt Initiativ og Ressursnettverk (MiR) arrangerte en rekke aktivitetsdager for store og små, blant annet i Urtehagen på Grønland.

Shilpi Bhatnagar fikk støtte til en indisk festival, Gazi Øzcan ved Interkulturelt Museum fikk midler til folkemøter om Grønlands framtid, Gamlebyen Lydforening fikk støtte til gatefest, Tøyeninitiativet fikk støtte til utekino for nabolaget i Gartnerløkka, Kirkens Bymisjon fikk støtte til konseptet "Hei - på Kafe Saba", Nordic Black Theatre fikk støtte til "Barnas søndag høst 2018", Tøyenkoret fikk støtte til sin aktivitet, og Ung i Kor fikk støtte til prosjektet "Barn synger på Tøyen Torg". Glowlab Oslo fikk midler til et samarbeidsprosjekt med Makershub om rusbrukere og offentlig rom, Tøyen Foreldregruppe fikk støtte til å skape aktiviteter for voksne, Tøyenbeboer Marit Launes fikk støtte til prosjektet "trehjerter i trær" der lokale barn var med å pynte opp uterom i nabolaget. Ungdomsforeningen T-town fikk støtte til å arrangere "Tøyenlekene".

Høstens søknadsrunde ble akkurat avsluttet i BU-møtet den 13.12.18, og du kan se protokollen med oversikt over hvem som fikk tildelt midler her: https://www.oslo.kommune.no/politikk-og-administrasjon/bydeler/bydel-gamle-oslo/politikk-i-bydel-gamle-oslo/bydelsutvalget/moter/mote-i-gamle-oslo-bydelsutvalg-article96842.html

Har du en god idè til noe som kan skape aktivitet og engasjement i nabolaget ditt? Våren 2019 blir det lyst ut en ny runde med Nabolags- og aktivitetsmidler – følg med på nettsidene her: https://www.oslo.kommune.no/politikk-og-administrasjon/tilskudd-legater-og-stipend/nabolags-og-aktivitetsmidler-for-toyen-og-gronland/#gref og på vår Facebookside: https://www.facebook.com/LoftToyenGronland/