Informasjon- og produktdatabasene NOBB, EFO og NRF tilpasses åpne internasjonale standarder i ETIM og bSDD

Pressemelding   •   apr 12, 2018 11:00 CEST

Foto: Byggeindustrien

Nye arbeidsprosesser som Bygnings Informasjons Modeller (BIM), krever at eksisterende varestrukturer og informasjonsinnhold samkjøres med åpne internasjonale standarder.

NOBB, EFO og NRF er byggenæringens produkt- og informasjonsdatabaser. For å tilgjengeliggjøre all informasjon og data i nye arbeidsprosesser som for eksempel BIM, pågår det nå et møysommelig arbeid for å samkjøre eksisterende varestrukturer og informasjonsinnhold med de internasjonale anerkjente strukturene, ETIM klassifiseringen og dataordboken buildingSmart Data Dictionary (bSDD). Målet er å skape en enhetlig forståelse for produktdata som kan brukes av hele bransjen, og på tvers av landegrenser.

Produktinformasjon hentes ut av gammeldagse formater som PDF og gjør produktegenskaper søkbare som felt i databaser. Informasjon om produkter skal kunne deles sømløst og flyttes mellom datasystemer. Det vil, for eksempel være mulig å søke etter produkter med et gitt sett med egenskaper, og å overføre produktdata til BIM modeller samt skape integrerte tjeneste basert på informasjonen i produktdatabasene.

Byggtjeneste, EFO og NRF leder arbeidet for å koble egenskaper i bSDD mot ETIM, og etablere en datastruktur som skal benyttes i NOBB, samt EFO og NRF databasene. Arbeidet gjennomføres med en rekke ekspert-workshops i første halvdel av 2018. Hensikten er å samkjøre datasettene, og skape grunnlag for effektiv flyt av produktdata som vil komme hele verdikjeden i byggebransjen til gode. I dag har ca 150 000 varer egenskaper knyttet til seg, noe som er ca 10 % av det totale antall varer i databasene. Innholdet av egenskaper er øker raskt gjennom pågående arbeid og etterspørsel fra markedet.

EFO, NRF og Byggtjeneste er medlem av både ETIM og BuildingSmart, og deltar aktivt i begge organisasjonene sine fora og samarbeid. Byggtjeneste har en aktiv rolle i standardiseringsarbeidet som utføres i CEN442. I CEN442 utarbeides det en standard for strukturering av produktdata (PDT=ProductDataTemplate), og en standard for hvordan organisere kvalitetssikring av produktegenskaper. Bransjedatabasene i Norge arbeider tett med både ETIM International, buildingSMART og «søsterdatabasene» i de andre nordiske landene.

Ytterligere opplysninger:

Halvard Gavelstad, adm.dir Norsk Byggtjeneste AS, Tlf 92664092