Statsministeren trekker fram Calanus

Nyhet   •   jan 29, 2019 13:42 CET

Skjermdump: Nordlys.no

Under sitt innlegg på konferansen Arctic Frontiers i Tromsø nylig, trakk statsminister Erna Solberg frem vårt morselskap Calanus AS som et eksempel på et godt møte mellom forskning og havnæring. Under et foredrag på Agenda Nord-Norge noen få måneder tidligere ble også Calanus omtalt. Vi er svært stolte.

«Takket være Tromsø-bedriften Calanus og Norges Arktiske Universitet, vet vi nå at dyreplanktonet raudåte ikke bare er mat for torsken, men også kan forebygge sykdommer hos mennesket. Havet kan løse mange av verdens helseutfordringer.» (Sitat fra innlegget under Arctic Frontiers, se link under for å lese hele innlegget).

På konferansen talte statsministeren om at bærekraftig bruk av havressursene er selve grunnlaget for den norske velferden og at om vi skal vi lykkes med å skape fremtidens arbeidsplasser og løse de globale utfordringene, har vi ikke annet valg enn å utløse havets enorme potensiale.

Du kan lese hele hennes innlegg under konferansen Arctic Frontiers her: https://nordnorskdebatt.no/article/havet-grunnlaget-var-velferd

Under Agenda Nord-Norge i Svolvær i november 2018 holdt også statsministeren foredrag. Agenda Nord-Norge jobber for å bidra til koblinger og kunnskap som fremmer verdiskapning i det nordlige Norge. Også her trakk hun frem Calanus AS og raudåteoljen Calanus® Oil.

Foruten statsminister Solberg, holdt også representanter fra blant annet UiT, Snøhetta, Museum Nord, Nord universitet og Sjømat Norge foredrag under arrangementet.

Du kan se innlegget statsministeren holdt på Agenda Nord-Norge her.