Calanus AS er innvilget Novel Food-godkjenning i EU

Pressemelding   •   jan 04, 2018 16:15 CET

Calanus® Oil - nordnorsk omega-3 som nå har fått

Tromsø, 04.01.2018: Etter mange år med forskning og produktutvikling er Calanus® Oil endelig godkjent for salg i det viktige EU-markedet.

I motsetning til det mange oppfattet som den “vitenskapelige sannhet” da vi startet, har vi vist at den formen for omega 3-fettsyrer som finnes naturlig i raudåte har utmerket biotilgjengelighet, og at Calanus® Oil motvirker uheldige stoffskifteendringer knyttet til fedmeutvikling og livsstil, sier administrerende direktør Gunnar Rørstad

Selskapets produkt er vesentlig forskjellig fra fiskeolje og andre marine oljer i måten fettsyrene er bundet på, og virker vesentlig bedre enn det innholdet av EPA og DHA skulle tilsi. Det er det eneste produktet som består av voksestere i flytende form – den vanligste og mest energitette formen av omega-3 fettsyrer som dannes naturlig i Norskehavet.

Calanus AS har, i tillegg til å utvikle høsting og bioraffinering av raudåte, investert betydelige midler i den dokumentasjonen som ligger til grunn for EU-søknaden. Novel Food-godkjenningen betyr at EU-myndighetene bifaller at Calanus® Oil er en god kilde til omega 3-fettsyrer, og at produktet er trygt for konsumentene. Produktet er allerede godkjent i USA, og har hittil vært solgt i Norge gjennom en unntaksbestemmelse.

"Med svært interessante funn på blodsukkerstabilisering og fettdeponering har vi stor tro på at Calanus® Oil vil være et godt produkt for personer som er i risikosonen for å utvikle diabetes. Vi vil fortsette prosessen med å styrke vår kunnskap om produktet, slik at vi på sikt kan få godkjent helsepåstander innen disse områdene, sier Forskningsdirektør Kurt Tande." En betydelig forskningsmessig innsats, bl. a. i form av flere doktorgrader gjennomført ved UiT Norges Arktiske Universitet, har bidratt til markedsgodkjenningen av oljen i EU. Støtte fra Innovasjon Norge og Norges forskningsråd har også vært viktig undervegs.

Fiskeridirektoratet har nylig utviklet en forvaltningsplan for raudåte, i stor grad basert på data og kunnskap som Calanus AS har fremskaffet, der det tilrås å åpne for kommersiell høsting med en årlig kvote på 254.000 tonn. Calanus AS samarbeider med fartøyrederi om den delen av selskapets utviklingsarbeid som foregår på havet.

Vi vil nå øke bemanningen og utvide kapasiteten for å kunne tilby produktene våre til flere kunder. Selskapet vil bygge et eget bioraffineringsanlegg for raudåte, og arbeider nå med finansiering av dette. Med virksomhet i Tromsø og Vesterålen har Calanus AS godt fotfeste i sterke miljøer bygd på bærekraftig høsting og foredling av marine ressurser”, sier Gunnar Rørstad».

Kontaktperson mediehenvendelser: Administrerende direktør Gunnar Rørstad Tel: 913 65 942

E-post: gunnar.rorstad@calanus.no

Les om Calanus.no og Calanus® Oil på Calanushelse.no

Calanus Helse AS er et heleid datterselskap av Calanus AS og er landsdekkende leverandør av kosttilskuddet Calanus Oil.

Oljen er produsert av råstoff som er høstet utenfor kysten av Nord-Norge, og oljen fra hoppekrepsen Calanus finmarchicus er en ny generasjon marin olje som skiller seg klart fra fiskeolje og krillolje ved at den tas meget effektivt opp i kroppen i sin naturlige form.

Selskapet er lokalisert på Sortland med administrasjon, kundesenter og pakkeavdeling. Vi har en tett tilknytning til morselskapet Calanus AS, med blant annet felles FOU-avdeling.
I tillegg har Calanus Helse AS et eget dyktig fagteam bestående av lege, farmasøyt og marinbiolog.