«De er forskningsheltene våre»

Pressemelding   •   jun 18, 2019 10:49 CEST

Ved Universitetssykehuset Nord-Norge foregår det for tiden et spennende og meningsfylt forskningsstudie. Studiet undersøker hvordan omega-3 kan hjelpe og ha effekt på barn og unge med ADD og ADHD. Calanus® Oil er valgt som omega-3-kilde og studiet ligger an til å bli verdens største av sitt slag.

Les også: Calanus® Oil er valgt som omega-3 kilde i forskningsprosjekt om ADHD

Det kliniske forskningsstudiet skal undersøke om omega-3-fettsyrer kan ha effekt på ADHD-symptomer hos barn og unge mellom 6-16 år. Hensikten er å se om det kan bidra til å forbedre hjernens funksjon og utvikling. “Mange barn opplever bivirkninger av dagens ADHD-medisin, derfor er det viktig å finne alternativer”, sier studieansvarlig lege og overlege ved barne- og ungdomspsykiatrisk avdeling ved UNN, Judeson Joseph. Joseph forteller at på grunn av de sterke bivirkningene som noen ADHD-medisiner har, ender mange barn opp med å ikke bruke medisiner i det hele tatt og får slik ikke tilstrekkelig hjelp.

Barn fra hele landet deltar i studien

Omega-3-olje er viktig for hjernen, men det finnes få større studier av effekten denne oljen har på ADD og ADHD hos barn og unge. Det er dette legene og forskerne ved UNN ønsker å finne ut av. Barn fra hele landet deltar i studien som hadde oppstart i 2018. Antallet deltakere øker stadig og forskningsteamet ønsker seg enda flere.

Deltakerne på studiet spiser kapsler daglig i en periode på seks måneder. Fire ganger i løpet av et år besøker deltakerne klinikken hvor de gjennomfører ulike tester. De unge deltakerne blir godt ivaretatt av forskningssykepleiere, leger, psykologer og pedagoger ved Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk ved UNN og i den tilsvarende forskningspoliklinikken ved BUP SANKS i Karasjok.

“Å jobbe med barn i et forskningsstudie som dette er en spennende prosess,” forteller overlege Joseph. “Det er fint å oppleve at mange unger er fornøyde og synes at det å være “forskningshelt” hos oss er morsomt og meningsfylt. Noen av ungene har faktisk uttrykt at for en gangs skyld var ADHD-diagnosen deres nyttig for noe. Sånne utsagn gjør inntrykk,” legger han til.

Les mer om forskningsstudien og påmelding til studien her.

Calanus Helse AS er et heleid datterselskap av Calanus AS og er landsdekkende leverandør av kosttilskuddet Calanus Oil.

Oljen er produsert av råstoff som er høstet utenfor kysten av Nord-Norge, og oljen fra hoppekrepsen Calanus finmarchicus er en ny generasjon marin olje som skiller seg klart fra fiskeolje og krillolje ved at den tas meget effektivt opp i kroppen i sin naturlige form.

Selskapet er lokalisert på Sortland med administrasjon, kundesenter og pakkeavdeling. Vi har en tett tilknytning til morselskapet Calanus AS, med blant annet felles FOU-avdeling.
I tillegg har Calanus Helse AS et eget dyktig fagteam bestående av lege, farmasøyt og marinbiolog.